Boekrecensie: Rijke Oogst

IMG_3091[1] Het herfstseizoen is weer aangebroken en daarmee ook het moment om te oogsten. Fruit komt van de bomen, de moestuinen worden leeg gemaakt. Dit is ook het moment om je wanhopig af te vragen wat je met al die overvloed moet doen. Allemaal achter elkaar opeten tot het je neus uitkomt of uitdelen aan alle buren? Je kunt het natuurlijk ook conserveren.

Er zijn een aantal goede, maar misschien wat in de vergetelheid geraakte manieren van conserveren. Alys Fowler legt in haar boek Rijke Oogst uit, welke methodes van conserveren er allemaal zijn, waarom je die methodes zou moeten proberen en hoe je dat het beste aanpakt. Alys heeft ruime ervaring met tuinieren, studeerde af aan de Royal Horticultural Society en presenteerde verschillende programma’s over tuinieren en het telen van je eigen eten voor de BBC. En Alys is cool. Ze draagt de jurken die ik altijd hoop te vinden bij de tweedehandswinkel, maar nooit daadwerkelijk vindt, ze heeft een tatoeage van een doorgesneden appel op haar bovenarm en hoe rommelig haar haar ook zit, het lijkt altijd alsof het precies de bedoeling was dat het er zo uitzag.

Het boek begint uiteraard met de tuiniertips, want zonder goede oogst geen inmaakprojecten. Ook wordt uitgelegd hoe je kunt composteren. Daarna komt het oogsten en inmaken en bewaren aan bod. Zo kun je zelf jam maken, fermenteren, wecken, invriezen, drogen, de mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn recepten maar er wordt ook aangegeven hoe de verhoudingen liggen voor bijvoorbeeld jam, zodat je zelf kunt experimenteren. De toon van het boek vind ik buitengewoon prettig, het is geschreven alsof er persoonlijk tegen je wordt gepraat en ze stelt grappige vragen aan jou, de lezer.
IMG_3095[1]IMG_3097[1]

Wat Rijke Oogst verder een prettig boek maakt is de uitleg. Als je iets op een bepaalde manier moet doen, wordt er altijd uitgelegd waarom het zo moet en niet anders. Als je snapt hoe groenten verrotten als je niet tijdig ingrijpt, begrijp je ook beter wat je moet doen om ze goed te houden.

Door de enthousiaste toon van dit boek, krijg ik zelfs zin om te wecken, terwijl ik weet hoeveel werk en gedoe het kan zijn. De mooie foto’s van eten en groenten en fruit maken het compleet. Als je een moestuin hebt, of graag grote partijen groente en fruit koopt, is Rijke Oogst een must have.

Uigeverij Forte ISBN – 9789462500037
prijs – €24,95
aantal pagina’s – 208