Boekrecensie: De groene smaakbijbel

Boekrecensie: De groene smaakbijbel @ Lauriekoek.nlDe groene smaakbijbel is de opvolger van de smaakbijbel van Niki Segnit. De smaakbijbel verscheen tien jaar geleden en sindsdien is er veel veranderd. Mensen zijn plantaardiger gaan eten en in de smaakbijbel ontbraken sommige ingrediënten. Hoog tijd dus voor een tweede deel van dit populaire boek waarin 500 plantaardige ingrediënten worden behandeld in 92 groepen en 800 combinaties worden besproken.

Compleet nieuwe smaakbijbel!

Deze groene smaakbijbel is dus een compleet nieuw boek van Niki Segnit. Het is geen samenvatting van de veganistische combinaties uit de originele smaakbijbel. Het boek bevat 66 nieuwe smaken en 26 die ook in de eerst smaakbijbel staan. Al het materiaal is echter nieuw, geen herhalingen uit het vorige boek. Mocht je in de originele smaakbijbel de courgettes niet kunnen vinden, weet dan dat de groene smaakbijbel je kan vertellen waar courgette goed bij past. Atijd handig rond deze tijd van het jaar!
Boekrecensie: De groene smaakbijbel @ Lauriekoek.nl

Veel vega(n)

De groene smaakbijbel is niet honderd procent veganistisch. Eieren, kaas en yoghurt hebben hun plaats. Oorspronkelijk was het wel veganistisch bedoeld, maar voor Niki Segnit werkte het op die manier niet. Vlees wordt nu alleen genoemd in een bijrol nooit als hoofdingrediënt. Dit is heel erg in lijn met veel kookboeken die nu verschijnen en met hoe mensen nu eten. Niki Segnit geeft aan in haar voorwoord dat ze hoopt dat dit boek mensen helpt minder vlees te eten en dat het ze helpt minder voedsel te verspillen, want plantaardig voedsel heeft dan wel een kleinere CO2 voetafdruk, het wordt sneller verspild.

Smaakbijbel?

Misschien denk je nu een smaakbijbel wat is dat? Dat is ook eigenlijk best een goede vraag. Het is geen kookboek, hoewel er zeker recepten in staan. Het is ook geen bijbel, in het Engels heet het ook geen bijbel, maar thesaurus wat volgens mij veel beter past. Het is een overzicht van smaken ingedeeld in subgroepen die goed met elkaar combineren. Dat kunnen heel bekende combinaties zijn zoals uien en kaas. maar ook juist combinaties die je zonder aanmoediging van Niki Segnit misschien niet met elkaar zou proberen, zoals watermeloen en oesters. Dit is een heel handig boek om recepten mee te bedenken als je kok bent of thuis nog wat ingrediënten hebt liggen en die wil combineren.Boekrecensie: De groene smaakbijbel @ Lauriekoek.nl

Smaakgroepen en individuele ingrediënten

Elk ingrediënt heeft zijn eigen smaakgroep zo is er de groep bloemen/weiland met daarin ingrediënten als boekweit, haver, mais en honing. Elk ingrediënten heeft zijn eigen introductie en daarna volgen allerlei mogelijke combinaties met daarbij of ze werken of niet. Het klinkt heel droog als ik het zo omschrijf, maar elke combinatie is een klein essay op zichzelf. Soms is het een recept, soms een anekdote van Niki Segnit zelf, soms is er een verwijzing naar een boek of kookboek. Als een combinatie ergens anders beschreven is verwijst die combinatie naar de pagina waar je moet zijn en ja ook het register en de index van dit boek zijn dik in orde.Boekrecensie: De groene smaakbijbel @ Lauriekoek.nl

Praktisch te gebruiken maar ook lekker leesvoer

Zelfs als je het de groene smaakbijbel niet zou willen gebruiken om zelf combinaties te proberen is het nog steeds lekker leesvoer. Ik heb de vorige smaakbijbel ook gewoon van kaft tot kaft gelezen. Zelfs als je er niet direct iets mee doet is het toch prikkelend. Je ziet eten toch op een andere manier dan gebruikelijk. Je denkt na over smaken en waarom sommige recepten zo goed werken. En waarom niet. Of misschien vind je zelf een combinatie geweldig en is Niki Segnit geen fan. Smaken kunnen verschillen natuurlijk, er is niet een vaststaand antwoord op iedere smaakvraag.

De groene smaakbijbel is een uniek boek

Ik ken geen ander boek wat lijkt op de smaakbijbel en de groene smaakbijbel. Er zijn zeker smaakcombinatie boeken zoals die van Angelique Schmeinck of The vegetarian flavour bible, maar die zijn toch anders. De smaakvrienden zijn een iets ander concept en The vegetarian flavour bible is een stuk saaier, zowel in opzet als in combinaties. Niki Segnit heeft enorm veel onderzoek gedaan en heel veel in deze Groene smaakbijbel gestopt, zonder droog of saai te worden het laat je zelfs af en toe glimlachen. Het is een boek waar je op terug kunt blijven vallen. Als je van koken houdt en deze boeken nog niet kent zou ik ze gewoon in een keer alle twee aanschaffen, met de kookbijbel erbij.Boekrecensie: De groene smaakbijbel @ Lauriekoek.nl

De groene smaakbijbel
Niki Segnit
Uitgeverij Podium