Boekrecensie: Time

Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nlEr is een tweede boek uit van Gill Meller. Gelukkig hoef ik zijn naam niet uit te spreken want ik weet nog steeds niet of ik nou Gill moet Djill moet zeggen. Zijn vorige boek Gather was voor mij een aangename verrassing, dus ik was heel benieuwd naar dit tweede boek, Time. De ondertitel is “een jaar en een dag in de keuken” in 120 recepten gaan we in dit boek door de dagen en de seizoenen.

Een originele indeling die werkt

Het vorige boek was ingedeeld naar verzamelgebied, wat al origineel was, dit boek is dus ingedeeld naar dag gedeelte. Bovenin staat ook nog in welk seizoen het gerecht het lekkerste is en of het groente, vlees of vis betreft. Het is van alles door elkaar, hartig, zoet, een hele maaltijd of een tussendoortje maar het werkt heel goed. Ik vind het sowieso leuk als iemand een goede indeling verzint die ook daadwerkelijk werkt. Hier is dat zo.

Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl
Vegetarische opties staan duidelijk aangegeven in Time

Het boek is zeker niet vegetarisch maar er staan wel goede vegetarische opties in. Van gebakken paddenstoelen in de ochtend, tot geroosterde bloemkool met truffelolie in de avond. Zelf bakte ik de ontbijtbroodjes met marmelade en vijgen uit het boek en die vielen mij bijzonder goed in de smaak. Het recept staat ingedeeld onder “winter”, maar ook in de herfst zijn ze erg lekker kan ik verklappen. Bij ieder vegetarisch gerecht staat onderaan de pagina het woord “vegetarisch” dus je kan in een oogopslag zien of iets vegetarisch is of niet. Ook veganistische opties staan op deze manier aangegeven.Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Bijzonder en alledaags

Gill Meller werkt bij River Cottage, hij vindt echt koken en ook echt eten belangrijk. Zijn gerechten zijn niet super ingewikkeld maar hebben wel vaak een bijzonder touch. Er wordt gebruik gemaakt van zeewierzout, daslook, vliesbloesem, rookzout maar ook allerlei alledaagse ingrediënten. Er staan ingewikkelde recepten in het boek maar ook zeker snelle. Verschillende technieken komen voorbij. Zo wordt er onder andere gefermenteerd, gebakken en gerookt. Tussen de 120 recepten zit voor ieder wat wils. Als je River Cottage A tot Z een tof boek vindt, moet je ook zeker Time bekijken.Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Time is ook een goed fotoboek

Time is naast een recepten boek ook een heel goed gelukt fotoboek. Door het hele kookboek heen vind je foto’s van keukens of “vensters op de wereld” zoals Gill Meller ze noemt. Ze zijn allemaal gefotografeerd in verschillende seizoenen en op verschillende momenten van de dag. Zo is de lichtinval elke keer weer anders bij elke keuken. De keukens zijn allemaal anders. Het is echt leuk om een kijkje te kunnen nemen bij anderen in de keuken, dus dat is echt een leuk idee.Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Ik ben jaloers op de keuken van Gill Meller

Gill’s eigen keuken is trouwens een plaatje. Met Ercol stoelen, natuurlijke tinten, een grote houten tafel en een kast vol mooie pannen, schalen en natuurlijk kookboeken. Ik vond ook deze reportage online waarin hij zijn keuken laat zien en verteld over zijn vrouw, die pottenbakker aan het worden is. Om heel eerlijke te zijn ben ik best tevreden met mijn eigen keuken maar sommige keukens in Time maken me best een beetje jaloers.

Nu de herfst weer in het land is en ik mijn zin om te koken na de warmte weer helemaal heb teruggevonden kijk ik er naar uit om met Time de keuken in te duiken. Al ben ik ook heel tevreden als ik met een ontbijtbroodje met marmelade en vijgen op de bank zit met Time en een kopje thee.

Boekrecensie: Time @ Lauriekoek.nl

Time
Gill Meller