Boekrecensie: Thee – de nuchtere neef van wijn

Boekrecensie: Thee - de nuchtere neef van wijn @ Lauriekoek.nlDe nuchtere neef van wijn is een goede ondertitel van dit kookboek dat stelt dat thee net zo complex kan zijn als alcoholhoudende dranken, met als belangrijk verschil dat thee geen alcohol bevat. Thee mag dan wel geen alcohol bevatten het is een bijzondere drank die een nadere kennismaking zeker waard is.

Theesommelier

Thee is geschreven door Mariëlla Erkens zij is theesommelier. Toen ze kok was volgde ze een thee workshop en er ging een wereld voor haar open. Ze besloot een driejarige opleiding tot thee sommelier te volgen. Net als een kan wijnsommelier kan ze adviseren over de verschillende soorten thee en thee spijs combinaties. Ze geeft inmiddels ook zelf cursussen over thee.

Niet alleen een kookboek

Dit boek valt voor mij zeker onder de kookboeken omdat het 70 recepten met thee bevat. Alleen is het niet alleen een kookboek maar ook een ontzettend uitgebreide introductie tot thee. De verschillende soorten komen voorbij, hoe zich die verhouden tot bijvoorbeeld wijn. Hoe je thee het beste kunt proeven, hoe je goede thee zet op westerse- en oosterse wijze of juist koud en hoe je thee het beste kunt bewaren. Er wordt een heel palet aan woorden aangeboden om je smaken te helpen omschrijven. Daarna volgen tips voor het combineren van thee met eten.Boekrecensie: Thee - de nuchtere neef van wijn @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Thee - de nuchtere neef van wijn @ Lauriekoek.nl

Hier speelt van alles een rol, zo versterkt thee de smaak van rauwe ui, uiteraard staan er in het boek tips hoe je hier het beste mee omgaat. Ook kun je kiezen om smaken in balans te brengen, juist voor een contrasterende smaak te kiezen of met thee een nieuwe smaak toe te voegen. Thee past bij hartig en ook bij zoet. Zelf drink ik geen wijn, dus ik vind het heel leuk om nu met thee deze uitleg te krijgen. Het laat zien dat je ook alcoholvrije opties zoals thee zeker serieus moet nemen.Boekrecensie: Thee - de nuchtere neef van wijn @ Lauriekoek.nl

Gerechten met thee, thee bij gerechten

Na de nodige informatie over thee vind je 70 recepten waarin soms ook thee verwerkt zit en met bijpassend thee advies. Er staan recepten met vlees en vis in dit boek, maar ook vegetarische en veganistische opties en desserts. Dek aan bijvoorbeeld asperges met theeboter, witlof met jus van paddenstoelen met pu-erh thee, sorbet van oolong thee. Als je de recepten bekijkt vraag je jezelf af waarom je eigenlijk nog nooit eerder met thee hebt gekookt op die manier.

Speciale aandacht voor kaas met thee en chocolade met thee

Na de recepten gaat het informatieve gedeelte van het boek verder, want dan volgt er een hoofdstuk over chocolade en thee. Net als bij thee kun je het beste iets meer geld uitgeven aan echt goede single origin chocolade. Hierin vind je veel complexere smaken dan in de supermarkt variant. Ook thee en kaas gaan uitstekend samen ook daar is een hoofdstuk over met proefnotities zodat je net als bij het chocoladehoofdstuk zelf ook de voorgestelde combinaties kunt gaan proberen.

Cocktails en coldbrew

Nu zit er in thee geen alcohol, maar zelf kun je dat als je wil natuurlijk altijd toevoegen. Al kan thee ook uitstekend in mocktails. In het hoofdstuk Cocktails met thee komt ook het koud zetten van thee aan bod. Veel mensen kennen het wel van de koffie, maar ook thee kun je heel goed koud laten trekken. Zelf is dit een van mijn favoriete manieren van thee zetten. Het kost heel weinig moeite, geeft een goede smaak en is heel verfrissend op een warme dag. In dit hoofdstuk vind je ook cocktailrecepten.

Na de cocktails is er nog informatie over theezetten in de horeca. Ik hoop dat ze het lezen want ik vind een kopje half gevuld met lauw water nooit een traktatie. Thee verdient echt beter, na het lezen van dit boek ben ik daar nog meer van overtuigd. Na de horeca is er nog informatie over het productieproces van thee en de chemie van thee. Technische informatie over water, smaakwiel, proefformulieren, proefnotities en kenmerken per theesoort. Als je dit boek doorleest weet je echt meer over thee dan voordat je het boek oppakte en je krijgt zin in goede thee.Boekrecensie: Thee - de nuchtere neef van wijn @ Lauriekoek.nl

Thee
Mariëlla Erkens
Uitgeverij Terra