Boekrecensie: Het theeboek

Boekrecensie: Het theeboek @ Lauriekoek.nlHet theeboek is een handzaam boekje met kennis over thee en recepten voor mensen die hun thee kennis willen opkrikken. Het is geschreven door theesommelier Veerle Stoffels. Thee is een drank die velen van ons drinken maar hoe vaak sta je even stil bij wat je drinkt? Thee past ook uitstekend bij de maaltijd, zeker nu alcoholvrij steeds meer aandacht krijgt.

Introductie

De inhoud van het theeboek is verdeeld in 6 gedeeltes. Het boek begint met een korte introductie van de veelzijdigheid van thee. Je kunt met thee alle kanten op, je kunt het warm of koud drinken en er cocktails mee maken. Je kunt er iets aan toevoegen of het puur drinken. Thee kan je zelfs gebruiken bij het koken, als infusie of zelfs in zijn geheel. Thee is verwarmend en in situaties waarin troost gewenst is wordt er vaak thee geschonken.
Boekrecensie: Het theeboek @ Lauriekoek.nl

Infusies

In het hoofdstuk hierna wordt het verschil uitgelegd tussen thee of infusie. Ook worden er tips gegeven over hoe je zelf goede thee kunt zetten, gevolgd door een heel gedeelte over het proeven van thee en de bekende theesoorten en kruideninfusies en hun eigenschappen. Als ik de theesoorten voorbij zie komen overvalt mij het gevoel dat ik nog maar een fractie ken van de wereld van thee. Bij de kruideninfusies zie ik meer bekenden voorbij komen.Boekrecensie: Het theeboek @ Lauriekoek.nl

Food pairing

Na de introductie van het proeven en de verschillende soorten thee wordt er aandacht besteedt aan de ochtend- en avondthee. Met recepten voor beide en advies voor food pairing. Zeker nadat je in het theeboek het hoofdstuk over het proeven van thee hebt gelezen dat thee ook hartige of frisse smaken kan hebben, voelt het heel logisch. Ik weet dat er mensen zijn die wijn als de meest logische en voordehand liggende combinatieparter voor eten zien, maar ik denk dat thee minstens een zo belangrijke plek in zou kunnen nemen. Ware het niet dat we er nog niet aan gewend zijn.

Aan het eind van het theeboek vind je recepten met thee. Dit zijn niet recepten voor de drank zelf, maar recepten waarin de thee verwerkt wordt. Pesto met thee bijvoorbeeld, of cheesecake met matcha. Of ijsjes met hibiscus-rozenbottelthee. Ook staan er recepten in voor ijsthee, wat heel erg welkom in de zomer en de warme dagen die ons nog staan te wachten.Boekrecensie: Het theeboek @ Lauriekoek.nl

Op zoek naar goede thee en genieten

Altijd als ik boeken over thee lees krijg ik zin om weer wat bijzondere theesoorten te proberen. Wat ik altijd moeilijk vind is het vinden van adressen waar ik echt goede thee kan kopen. Het zou ook fijn zijn als je sommige thee kan proeven voor je tot een aanschaf over gaat. Ook neem ik mij altijd voor om thee te gaan zetten met gefilterd water en een theethermometer. Ik merk bij mezelf dat ik dat dan een tijdje doe. waarna ik dan toch terugval in mijn oude thee gewoontes. Na het lezen van een boek als Het theeboek krijg ik dan toch weer zin om op zoek te gaan naar goede thee en er met de nodige aandacht van te genieten.

Het theeboek
Veerle Stoffels
Uitgeverij Lannoo