Boekrecensie: Koffiekenner Word Je Zo

img_7976 Koffie is een favoriete drank van velen, ook van mij. Toch zou ik mezelf geen kenner durven noemen. Natuurlijk heb ik zo mijn favoriete adresjes om koffie te drinken en koffie te kopen, malen wij thuis zelf koffie en hebben we meerdere manieren om koffie te zetten in huis. Ik weet misschien wat meer dan gemiddeld maar ik ben geen expert. Daarom las ik dit boek, dat beloofde mij een echte koffiekenner te maken.

Ik bleek al die tijd verkeerd koffie te maken

Het boek gaat uitvoerig in op hoe koffie gedronken kan worden, waarom we het drinken en de verschillen in landen onderling. Daarna komt het koffie zetten aan bod, de verschillende methoden, voor en nadelen. Het grappig is dat bijvoorbeeld bleek dat wij in cafetière altijd koud water deden, maar het boek raadt aan water van 80 graden te gebruiken, omdat de koffie daarvan minder bitter wordt en dat maakt inderdaad een enorm positief verschil. Alleen daarom vind ik dit boek nu al enorm de moeite waard.
img_7966

Waar groeit koffie en hoe smaakt het?

Het hoofdstuk over de teelt vond ik ook enorm interessant. Hierin wordt verteld over welke smaken je kunt verwachten bij welke koffie uit de koffieproducerende landen en hoe bonen worden gedroogd, traditioneel en modern. Koffie legt echt een reis af, net als thee. En net zoals met thee en chocolade heb je verschil in smaak per regio en per land. Je kunt dus uitzoeken waar je favorieten vandaan komen en zo nieuw smaken ontdekken.
img_7971

Geen cafeïnevrije koffie voor mij

Voor het branden is een apart hoofdstuk ingericht wat ook ingaat op het cafeïnevrij maken van koffie. Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom mensen zo graag koffie zonder cafeïne willen dat ze een product zo willen laten bewerken. Ook niet na het lezen van dit boek, maar ik vind het wel interessant om te zien welke methodes er worden gebruikt. Zouden mensen die decafé gebruiken weten hoe de koffie zo gemaakt wordt? Ik vraag het mij af.
img_7972

Een vrolijk boek voor koffiekenners in spe

Het hele boek is doorspekt met tekeningen om alles duidelijk te maken maar ook om alle informatie te verlevendigen. Een beetje zoals een infographic maar dan met iets meer tekst, wat het heel leuk maakt om te lezen. Je hoeft ook niet perse een duur apparaat in huis te hebben om wat aan dit boek te hebben. Ze gaan op alle zet methodes in en gaan op alle soorten koffie in zonder te suggereren dat dure producten de enige goede producten zijn.
img_7968
Ik ben geen master in de latte art geworden maar drink betere koffie, waar ik heel blij mee ben en weet meer over koffie kopen en bewaren dan voor het boek. De vraag of ik een echte kenner ben geworden laat ik graag door anderen beantwoorden.

Koffiekenner Word Je Zo
Sebastien Racineux en Chung-Leng Than
€ 22,50