Boekrecensie: Slow Cooked Vega

Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nlSlow Cooked Vega is een kookboek voor de slowcooker of Crock-Pot. Dat komt goed uit want ik heb een Crock-Pot geleend, dus ik kan het “echt” reviewen. Ik had nog nooit eerder in een slowcooker gekookt en een kookboek zoals deze is dan heel handig. Er zijn momenteel maar heel weinig vegetarische slowcooker kookboeken en dit is (vooralsnog) het enige Nederlandstalige boek.

Slow Cooked Vega en vegan

Het Slow Cooked Vega boek bevat 100 verschillende recepten. Het begint met een informatief hoofdstuk met wat nuttige tips over het gebruiken van een slow cooker. Daarna volgen wat recepten voor toppings recepten en al snel volgend de hoofdstukken: soepen, dahl en curry, gezinsfavorieten, rijst, pasta en granen, warme salades en bijgerechten en tot slot desserts. Alle recepten zijn vegetarisch en er zitten ook zeker veganistische opties bij. Bij bijna ieder recept staat een foto. Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nl

Bekende favorieten uit de slowcooker

Het zijn veelal bekende recepten, pompoensoep, curry, moussaka, ratatouille, chili. Alleen is het verschil dat de recepten zo zijn geschreven dat je alles kunt bereiden in de slowcooker. De meeste recepten hebben dus een kooktijd van 3 á 4 uur. Afhankelijk van of je slowcooker pan op het fornuis kan, heb je voor de meeste recepten een pan nodig die wel op het vuur kan om wat dingen aan te bakken. Zonder slowcooker heb je weinig aan dit kookboek.Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nl

Handig vooruit koken

Ik heb verschillende recepten uit het boek geprobeerd en ik moet zeggen dat ik het soms wel fijn vond, omdat je eerder kookt heb je het gevoel vooruit te kunnen werken. De recepten waren niet moeilijk om op te volgen. Ik had soms het idee dat recepten al eerder klaar om te eten, aan de andere kant kon het geen kwaad om ze er langer in te laten zitten. Dat is denk ik het voordeel van recepten zonder vlees, groenten en fruit kun je eigenlijk altijd wel eten.

Enkele resultaten

Een recept wat ik sowieso erg graag wilde proberen was een pompoencheesecake uit de nagerechten sectie. Een cake bakken in een slowcooker was namelijk niet het eerste wat ik me op kwam bij het recenseren van dit boek. Ook het feit dat hij maar liefst 6 uur bereidingstijd heeft, wekte wel de nieuwsgierigheid. Zou de cheesecake nog wel smeuïg zijn en bakt het niet helemaal droog? Antwoord is kort en bondig: ja! Het resultaat is een mooie, lichte cheesecake met een stevige bodem en een goede pompoensmaak. En in die 6 uur tijd hoef je verder helemaal niets meer te doen dan wachten. Lang wachten, dat wel.Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nl

Ik heb ook de Marokkaanse ratatouille gemaakt. De Marokkaanse kruidenmix heb ik voor het gemat maar even vervangen voor ras el hanout. Wat erg lekker was. Ik had geen tomatenpasta meer in huis dus ik heb er een flinke schep rozenharissa doorheen gedaan en dat pakte erg goed uit al zeg ik het zelf.Boekrecensie: Slow Cooked Vega @ Lauriekoek.nl

Koken met een Crock-Pot @ Lauriekoek.nl

Nieuwe gadget, nieuw kookboek

Al met al denk ik dat het handig is om een kookboek bij de hand te hebben als je een nieuw gadget op kookgebied koopt. Zo leer je alle mogelijkheden goed kennen en kan je zelf gaan experimenteren. De recepten in dit boek kloppen, het zijn geen mega culinaire hoogstandjes, maar dagelijkse kost. Precies wat de meeste mensen die een slowcooker willen aanschaffen graag willen koken denk ik zo. En het blijft gelukkig ver weg van de recepten die bestaan uit het openen van allemaal blikken en die door elkaar roeren in de slowcooker.

Slow Cooked Vega
Katy Holder
€ 23,50