Boekrecensie: SLA Kookboek

IMG_5664[1]
Toen ik voor het eerst bij SLA langs ging hadden ze net hun eerste saladebar geopend. Het was zeker nog geen keten, waar het nu binnen zeer korte tijd tot is uitgegroeid. Het is de plek waar je heen moet voor een gezonde maaltijd en waar men ruimschoots rekening kan houden met de vele dieetwensen die men tegenwoordig heeft. En SLA heeft inmiddels zijn er 5 vestigingen in Amsterdam, een vestiging in wording in Utrecht en een eigen kookboek.

Het lag natuurlijk voor de hand dat mensen de maaltijden van SLA ook thuis zouden willen bereiden. Ik kende al mensen die het probeerden maar die het toch moeilijk vonden om thuis SLA te evenaren. Nu is het SLA kookboek met recepten van de hand van Ida de Haart, een van de oprichters van SLA.

De recepten van SLA zijn vrij van gluten (let op: er zit soms wel spelt in, misschien geen tarwegluten, maar wel degelijk gluten), geraffineerde suikers en koemelk. Er wordt wel gebruik gemaakt van producten als ghee (geklaarde boter) en pecorino (Italiaanse kaas van schapenmelk) en qua zoetmiddelen met name rijststroop, dadels en kokosbloesemsuiker.

Het ligt misschien voor de hand om te denken dat je in dit boek enkel saladerecepten zult vinden, maar dat is niet helemaal waar, op de kaart van SLA staan namelijk ook sapjes, broodjes met beleg, taartjes en soep en die vind je dus ook terug in het boek. De recepten zijn, net als bij SLA zelf niet allemaal vegetarisch of veganistisch, maar je vind er wel veganistische en vegetarische recepten in. De recepten die wel vlees bevatten zou je zelf vegetarisch of veganistisch kunnen maken door kipstuckjes of speckjes van de Vegetarische Slager te gebruiken, of vegetarische balletjes van de natuurwinkel. Bij een salade is dat meestal niet zo’n probleem. Wat ik als vegetariër en als hummusliefhebber zeer te prijzen vind, is dat het SLA kookboek een heus hummushoofdstuk bevat met daarin allerlei smeersels op basis van kikkererwten. Peulvruchten verdienen alle lof en SLA begrijpt dat dus.IMG_5676[1]

IMG_5686[1]Als je niet vaak in de keuken hebt gestaan en nog niet zo goed weet hoe en wat dan is dat geen probleem. In het begin van het boek wordt uitgebreid besproken hoe je het beste boodschappen kunt doen, wat je in je keukenkastjes moet hebben aan ingrediënten en kookgerei en ook worden bijzondere ingrediënten besproken.

Je vindt er zelfs een stukje waarin de basis technieken uit de keuken worden uitgelegd en er word aandacht besteed aan het bereiden van groente. Als je van eten afhalen naar zelf koken wil gaan dan zou je met dit boek de informatie in handen moeten hebben om dat mogelijk te maken.IMG_5669[1]

Ik verheug me er op om in het pompoenen seizoen zelf vegan cheese cake met pompoen te maken. Tot die tijd kan ik mezelf zoet houden met het uitproberen van alle verschillende dressings in dit boek. Het boek past qua foto’s en vibe precies bij het restaurant. Eet je er graag of zou je er graag (vaker) willen eten. Dan is dit boek ideaal voor jou.

SLA Kookboek
Ida de Haart
Uitgeverij Kosmos