Boekrecensie: Power to the Pieper

powertothepieper01Als ik een ding niet snap is het waarom de aardappel niet populairder is dat hij nu is. Hij is plantaardig, glutenvrij, bijna het hele jaar door verkrijgbaar en je kunt er veel meer mee dan er patat van maken. Als is goede patat ook lekker en ga ik voor een goed bakje friet graag een groot blokje om, voor de betere aardappelinspiratie is er nu het boek Power to the pieper.
Het boek is geschreven door Samuel Levie, oprichter van Brandt en Levi (yep de gedroogde worst, dat weet ik gewoon als vegetariër) samen met kookboekeneigenaar en kookboekenrecensent voor het Parool Jonah Freud en receptontwikkelaar en kok Yolanda van der Jagt.

Bijna alles kan met aardappel

Er staan in totaal zo’n 70 recepten in, ingedeeld in de hoofdstukken koken, bakken, pureren, poffen, oven, frituren (ja patat ontbreekt niet) en zoet. Zoet springt uiteraard het meest in het oog, want met gewone aardappels heb ik nog nooit iets zoets gebakken. Ik weet wel dat het kan maar ik was nog nooit zo geïntrigeerd als nu. Het boek is niet compleet vegetarisch maar achterin kun bij de index heel makkelijk de vegetarische recepten vinden, die zijn aangegeven met een symbooltje. Als ik goed heb geteld zijn het er 47.

powertothepieper02

powertothepieper04

Gerechten prima geschikt voor doordeweeks

Er staan lekker veel recepten in die ik graag op een doordeweekse avond zou klaarmaken. Er wordt duidelijk aangegeven bij elk recept voor hoeveel personen het is hoeveel tijd het recept ongeveer kost en wat voor aardappels je nodig hebt. Naast aardappels heb je geen andere superingewikkelde ingrediënten nodig. Ik verheug mij nu nog meer op de nieuwe aardappeltjes voor de salades.

powertothepieper03

powertothepieper05

Hoera voor de aardappel

De aardappel is onderdeel van onze geschiedenis en hij wordt in allerlei wereldkeukens gebruikt. In chique en minder chique keukens en er zijn wel 5000 verschillende rassen. In dit boek komen ook de telers van de aardappel aan het woord. Ook wordt uitgelegd waarom de aardappel, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken of zelfs heel stellig beweren, heel gezond is en prima dagelijks gegeten kan worden.

Het schijnt dat de aardappelconsumptie blijft dalen in Nederland. Ik kan het mij niet voorstellen. Bij mij staan aardappels regelmatig op het menu. Dit boek heeft zelfs mijn enthousiasme voor de aardappel extra doen opleven. Hier word ik zoveel blijer van dan kookboeken die superfoods of clean eating promoten. powertothepieper07
Power to the pieper
Jonah Freud, Samuel Levie, Yolanda van der Jagt
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar