Boekrecensie: Midnight chicken

Boekrecensie: Midnight Chicken @ Lauriekoek.nlMidnight Chicken is een bijzonder kookboek. Het is in ieder geval het eerste kookboek wat ik ben tegengekomen wat gaat over mentale gezondheid en eten. Een kookboek wat op een hele eerlijke manier gaat over problemen, liefde en hoop. Het laat volgens mij zien wat voor kracht eten heeft. En dan bedoel ik niet op een enge “genees jezelf met voedsel” manier, maar gewoon dat het koken of misschien zelfs alleen maar eten van een eenvoudige goede maaltijd een heel heilzaam effect kan hebben.

Deels verhaal deels kookboek

Toen ik dit boek door de bus kreeg heb ik eerst op mijn gemak de verhalen gelezen die er in stonden. Wat dat betreft deed het me aan Nigel Slater denken, waar ik vaak hetzelfde doe, al is de inhoud van de verhalen natuurlijk wel anders. Er wordt gereflecteerd en er worden vragen gesteld, maar er staan ook praktische tips en recepten in. De combinatie werkt bijzonder goed. Het geheel komt nog beter samen door de tekeningen die in het boek staan. Er zou echt meer moeten worden gedaan met illustratie in kookboeken.Boekrecensie: Midnight Chicken @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Midnight Chicken @ Lauriekoek.nl

Soep en brood

De recepten zijn ingedeeld zoals in een hoop kookboeken: ontbijt, soep en brood, picknicks en meeneemers, voorraadkast, weekend gerechten en zoete lekkernijen. Het hoofdstuk over soep en brood vind ik uitstekend in dit boek thuishoren. Soep is relatief makkelijk te maken, het is een manier om snel iets gezonds binnen te krijgen, het is warm en je kunt je handen er omheen vouwen. Brood zelf maken is ook bijzonder therapeutisch, je kan het met je handen doen en je moet wel pauzes nemen, het resultaat voelt echt als een beloning. Boekrecensie: Midnight Chicken @ Lauriekoek.nl

Koken en eten is zelfhulp

Ik heb mensen dit boek als een memoire zien omschrijven en als een zelfhulpboek. Dat terwijl ze andere kookboeken nooit zo zouden omschrijven. Ik vraag mij af, als we toch zo gaan beginnen, is dan niet ieder kookboek in essentie een zelfhulpboek? Natuurlijk, dit gaat om iemand die weer opkrabbelt na verlies en depressie. Het gaat erom dat koken therapeutisch kan werken. Maar als je recepten uit een kookboek (wat voor kookboek dan ook) kookt is dat dan niet hoe dan ook zelfhulp? Of zelfs hulp aan anderen als je daar vervolgens voor anderen uit kookt? Ik zou zeggen van wel.

Op de achterkant van het boek staan de drie leefregels van Midnight Chicken: voeg zout toe aan pastawater, voeg bij twijfel boter toe en zet door. Dit vind ik werkelijk uitstekende regels, vandaar dat ik ze hier deel. Midnight Chicken is een bijzonder kookboek, het is persoonlijk en herinnert mij eraan dat in zware tijden de dagelijkse routine van maaltijden houvast kunnen bieden en dat dieetvoer op zulke dagen geen soelaas biedt. Het zijn vaak de kookboeken die in geen enkele categorie vallen die het meest opvallen om alle goede redenen.Boekrecensie: Midnight Chicken @ Lauriekoek.nl

Midnight Chicken
Ella Risbridger
€29,99