Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij

Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl
Hoe maak je alles glutenvrij is een kookboek waarin Becky Exell uitlegt hoe je allerlei favoriete gerechten glutenvrij kunt bereiden. 12 jaar geleden vertelde een arts aan Becky dat de het beste glutenvrij kon gaan eten. In het begin probeerde ze haar favoriete gerechten na te maken door simpelweg dingen weg te laten, of een klein beetje aan te passen. Dat werkte niet, ze ontdekte dat ze echt anders moest gaan denken. Ze maakte alles wat ze wilde glutenvrij, zonder op smaak in te leveren.

Glutenvrij en andere aanpassingen

Het boek is trouwens niet alleen glutenvrij, er zijn ook nog symbooltjes om aan te geven of een recept vegetarisch, veganistisch, zuivelvrij, lactosevrij, lactose-arm of FODMAP-arm is. Soms is een recept het van zichzelf, soms wordt aangegeven of er aanpassingen kunnen worden gedaan om het zo te maken. Bij heel veel recepten kunnen aanpassingen worden gedaan, maar niet bij alles.Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Andere dingen

Uiteraard zijn er bij glutenvrij koken en bakken een paar dingen anders. Zo moet je heel goed oppassen dat je ingrediënten glutenvrij zijn, moet je dingen correct bewaren en als je huisgenoten hebt die wel gluten eten moet je zorgen dat er geen kruisbesmetting plaats vindt. Al deze dingen staan beknopt uitgelegd in Hoe maak je alles glutenvrij, maar ik neem aan dat als je de van een medisch professional te horen hebt gekregen dat je geen gluten mag, je hiervan al het nodige te horen hebt gekregen.

Glutenvrij bakken

Bij glutenvrij bakken zijn ook de ingrediënten iets anders. Zo is glutenvrije bloem een mengsel van glutenvrije meelsoorten. Becky gebruikt mijn favoriete glutenvrije bloem van Dovesfarm Freee, die je bij supermarkten en gespecialiseerde webwinkels goed kunt vinden. Ook gebruikt ze bindmiddelen xanthaangom en psylliumvezelspoeder. Ze wilde zo min mogelijk ongebruikelijke ingrediënten gebruiken, maar deze twee zijn te nuttig om glutenvrij te kunnen koken en bakken. Je kunt ze tegenwoordig ook  op veel plekken kopen. Psyllium is tevens een populaire eivervanger bij veganisten.

Met suiker! Niet lowcarb of raw

Het boek begint met enkele basisrecepten met hoe je zelf makkelijk zelfrijzend bakmeel, bladerdeeg of pasta maakt. Daarna volgen de recepten voor brood, ontbijt en brunch, voorgerechten bijgerechten en snacks, fake-aways, huiselijke gerechten en gebak. Ik weet dat heel veel glutenvrij etende mensen niet per se zitten te wachten op raw vegan of koolhydraat arme versies die ook nog eens glutenvrij zijn. Nou goed nieuws: hier zit gewoon suiker in de taart en er wordt geen geblenderde bloemkool als basis gebruikt.Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

De broodrecepten lijken op het eerste gezicht misschien iets ingewikkelder, maar laat je daar niet door afschrikken. Er zitten eenvoudige opties bij en als je de smaak eenmaal te pakken hebt, valt het reuze mee. De meeste glutenvrije brood recepten die ik ken zijn ingewikkelder. De Fake-aways en de huiselijke gerechten lijken in eerste instantie niet heel veel vegetarische opties te bevatten, maar er worden alternatieven geboden.

Engelse classics en inspiratie uit de hele wereld

Het boek komt oorspronkelijk uit het Engels, dus zul je veel typisch Engelse klassiekers herkennen, zoals Yorkshire puddings, fish and chips, crumpets, kaasscones en trifle. Toch komen er gerechten uit allerlei landen voorbij, waaronder de tompouce, pizza, tiramis en arepas. Er is binnen het glutenvrije spectrum van alles mogelijk en dit boek probeert je daar een behoorlijke selectie van te laten zien. De baksels vallen het meeste op, een royale cheesecake met gezouten karamel of een hoge verjaardagstaart, jammie! Bij bijna alles staat een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Dit boek is echt geschikt voor mensen die misschien net te horen hebben gekregen dat ze geen gluten meer kunnen eten en die op zoek zijn naar inspiratie en aanmoediging. Hoewel ik denk dat mensen die niet glutenvrij hoeven te eten ook zeker zullen kunnen genieten van de recepten zit de meerwaarde hem echt in het glutenvrije. Leert dit boek je echt alles glutenvrij te maken? Misschien niet, maar wel een hoop en dat is minstens zoveel waard.Boekrecensie: Hoe maak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Hoe maak je alles glutenvrij?
Becky Excell
Uitgeverij Manteau