Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij

Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nlHoe bak je alles glutenvrij van Becky Excell staat glutenvrij bakken centraal. Het is het vervolg op Hoe maak je alles glutenvrij. Ik vind de covers heel erg op elkaar lijken maar het is echt een ander boek. Andere inhoud andere glutenvrije recepten. Dit is mijn recensie.

Alles glutenvrij

Waar de titel van Hoe maak je alles glutenvrij op Twitter veel hilariteit opleverde toen Hiske Versprille de titel retweette met het woord “niet” er bij, is het toch echt de missie van Becky Excell om zoveel mogelijk glutenvrije versies te maken van gerechten die niet glutenvrij zijn. Ja er blijven natuurlijk altijd dingen bij die vrijwel niet zonder gluten kunnen. Het smaakt misschien ook iets anders dan je gewend bent. Toch is het fijn om als je niet tegen glutenvrij moet eten een boek te hebben wat focust op wat er wel kan.

Zoete baksels

Hoe bak je alles glutenvrij echt een bakboek in de breedste zin van het woord. Er staan 100 recepten in verdeeld in taart en gebak, cupcakes, koekjes, donuts, desserts, brood, hartige gerechten en snacks, kerstmis en basisrecepten. Vooral veel zoetigheden dus. Als je op zoek bent naar een boek over brood bakken zonder gluten is dit niet je kookboek.Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Alle recepten zijn dus zonder gluten. Er is duidelijk aangegeven wat veganistisch en vegetarisch is. Bij veel recepten staat ook nog wat je kunt doen om iets zuivelvrij of low FODMAP te maken. Voor glutenvrij bakken heb je uiteraard glutenvrije bloem en andere meelsoorten nodig die echt niet besmet zijn met gluten, maar ook ingrediënten als xanthaangom en tapioca en psyllium. Die vind je vaak in natuurwinkels, maar ook bij glutenvrije winkels online.Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Enig overlap

Tussen hoe bak je alles glutenvrij en hoe maak je alles glutenvrij zit wel enige overlap. Toch zijn de meeste recepten in hoe bak je alles glutenvrij echt nieuw. Wat ik persoonlijk wel irritant vind: Becky gaat er vanuit dat je het andere kookboek wel in huis hebt. Bij haar pizza deeg verwijst ze bijvoorbeeld naar de saus uit hoe maak je alles glutenvrij. Ik denk dan: doe niet zo flauw en geef het recept voor de pizzasaus gewoon. Gelukkig is een glutenvrij pizzasaus snel gemaakt, maar het gaat om het principe.

Er staan recepten in Hoe bak je alles glutenvrij die voor beginners zijn, maar ook zeker voor gevorderden. Show stoppers als taarten met meerdere lagen glazuur, met regenbooglagen en piñatas met een verrassing er in. Omdat Becky Excell Brits is staan er ook lekker veel recepten voor Britse klassiekers in het boek als scones, flapjacks, Empire biscuits, millionaire shortbread, maat het beperkt zicht zeker niet tot de Britse keukenmet recepten voor Lebkuchen, tarte au citron, croissants,  en anzackoekjes. Vrijwel alle recepten zijn voorzien van een foto in pasteltinten, net als bij Hoe maak je alles glutenvrij.

Bakplezier

Net zoals het andere kookboek van Becky Excell is het woord alles in de titel wel wat veel. Aan de andere kant als je je boek wil verkopen moet je de aandacht trekken en een beetje overdrijven werkt dan gewoon goed. Er staan een hoop recepten in dit kookboek die zeker weten een lekker glutenvrij baksel opleveren, dat je ook gewoon kunt voorzetten aan iemand die wel gluten eet. Glutenvrij moeten eten betekent ook zeker niet dat je je bakplezier op zij moet zetten. Je moet het alleen anders vormgeven, dit boek kan je daar bij helpen.Boekrecensie: Hoe bak je alles glutenvrij @ Lauriekoek.nl

Hoe bak je alles glutenvrij
Becky Excell
Uitgeverij Manteau