Boekrecensie: Het Grote Granenboek

Granen KookboekGranen zijn op dit moment hot, of beter gezegd pseudogranen zijn dat en om nog specifieker te zijn; quinoa vooral is hot. Dat is wel gek, want er zijn nog zoveel andere granen om mee te koken zoals: gerst, boekweit, wilde rijst, kasha, spelt en amarath, om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Nu quinoa steeds duurder wordt, omdat er door de vermeende hipheid (lees: door toegenomen vraag) van het gewas, met de prijs wordt gespeculeerd, is het misschien tijd om wat meer om je heen te kijken.

Het Grote Granen boek behandelt zo ongeveer alleen granen en pseudogranen die er in de winkels te krijgen zijn. Er wordt hierin verteld over de herkomst van de soorten (pseudo)granen, de geschiedenis en ook over hoe je het het beste kunt bereiden. Zelfs freekeh en het pseudograan teff komen in dit boek aan bod. Van die laatste wordt trouwens beweerd dat het quinoa zal gaan opvolgen, als zijnde de nieuwe trend. Ik ben benieuwd.

In het Grote Granenboek staan 120 gerechten waarvan de meeste vegetarisch zijn. Daarnaast zijn er een meer dan gemiddeld aantal glutenvrije recepten. De recepten komen uit allerlei wereldkeukens en ook verschillende soorten. Zo zijn er recepten voor smoothies en brood, maar ook traditionele Indonesische en Midden-Oosterse gerechten. De informatie over de verschillende (pseudo)granen zit door het boek heen gewoven, tot en met alle voedingswaarden aan toe, geen aspect van de granen word overgeslagen. Er zijn trouwens ook originele toetjes te vinden in het boek, van verschillende soorten rijstpudding, tot polenta cake en van Cypriotische stijl tot “Nederlandse” appeltaart met kruimel en popcorn. En gerstewater niet te vergeten. (ja dat is wat anders dan bier). Dat klinkt bijzonder intrigerend.Granen Kookboek Granen Kookboek Granen Kookboek

Granen KookboekEr zijn hier en daar een paar ingrediënten in het boek waarvoor je naar de speciaalzaak zal moeten, of misschien het makkelijkst kunt verkrijgen in een gespecialiseerde webshop.  Als je dat geen bezwaar vindt, is dit een heel prettig boek voor als je opzoek bent naar (hernieuwde) graneninspiratie.

Het grote granenboek
Ghillie James
€22,95