Boekrecensie: Granen, Peulvruchten & Zaden

GranenGranen, peulvruchten en zaden, dat zijn zaken die een vegetariër, zoals ik vaak eet. Bij granen wordt vaak alleen aan tarwe gedacht, maar er zijn legio opties op het gebied van granen en pseudogranen. Ook bonen en andere peulvruchten brengen soms uitdagingen met zich mee, hoe maak je ze lekker klaar? Wat zijn de opties naast vier-bonenchili? Dit boek (wat mij qua cover zo aan Leon doet denken dat ik dacht dat het een nieuwe Leontelg was) geeft antwoorden.

Het boek begint met een introductie van alle granen, noten en zaden. Wat zijn hun eigenschappen, hoe bereid je ze en wat zijn hun voedingswaarden? Heel erg handig. Er wordt ook keurig uitgelegd wat bijvoorbeeld het verschil is tussen kasha en boekweit (kasha is geroosterd). Jarenlang heb ik dat verschil niet begrepen, waarom men nou twee woorden voor boekweit gebruikt. Nu weet jij het ook.

Het boek is ingedeeld in verschillende categorieën: ontbijt, soep, salades, stoofpotten, rijst en risotto, hoofdgerechten, bijgerechten, nagerechten en brood en crackers.  Het boek is niet vegetarisch of veganistisch, de hoofdgerechten bevatten vooral vlees, maar veel andere gerechten zijn vegetarisch van zichzelf, of met wat creativiteit (of iets van de Vegetarische Slager) vega te maken. Het boek is mooi simpel opgemaakt en bij elk gerecht staat een foto.
GranenGranen

Naast de recepten zijn er nog wat snelle opties. Snelle recepten staan met 5 stuks op een pagina en zijn voorzien van nog een paar extra variaties zoals extra manieren om een salade aan te kleden. In het boek wordt ook uitgebreid uitgelegd hoe je bijvoorbeeld zadenmelk maakt, of dukah. Deze handleidingen zijn voorzien van zwart wit tekeningen zoals je die misschien ook wel kent uit de Dikke Vegetariër. Ook staat er nog een recept in voor een quinoabrood dat je niet hoeft te kneden.GranenGranen

Bij elk recept staat de bereidingstijd aangegeven en voor hoeveel personen het is. Er wordt overigens niet aangegeven wat glutenvrij of vegetarisch is, ook niet in het register. Persoonlijk vind ik dat niet zo prettig. Dit boek laat zien dat er veel meer mogelijk is met granen, noten en zaden. De snelle recepten en de uitgebreide handleidingen tussendoor geven het echt iets extra’s. Er staat ook voldoende comfort food in voor de komende maanden. Wacht dat je van moussaka, zwarte bonensoep of speltsalade met vijgen en granaatappel?

Granen, peulvructen en zaden
Molly Brown
Good Cook