Boekrecensie: Supergranen & Zaden

IMG_3102[1]Granen en zaden zijn het helemaal. Vooral de soorten die geen tarwe zijn, krijgen steeds meer aandacht. Zo ook in dit boek Supergranen & Zaden, veel recepten in dit boek zijn daardoor ook nog eens glutenvrij.

In het boek wordt de term superfoods gebruikt. Intussen is alles wel een keer als superfoods aangemerkt, van gekke exotische bessen, pitten en zaden tot havermout of lijnzaad. In dit geval gaat het vooral om de pseudogranen, zoals quinoa en wilde rijst. Incidenteel komen er ook producten, zoals mesquitepoeder en açaípuree voorbij, maar over het algemeen staat het niet vol met de meest obscure en moeilijk vindbare ingrediënten, al zul je soms wel even moeten zoeken.

Wat men wel in de recepten gebruikt, daarvoor kun je het beste nog naar de reform- of natuurwinkel gaan, alhoewel supermarkten op dit moment ook hun best doen om hun assortiment te verbreden op dit vlak. Ik kan bij mijn supermarkt om de hoek tegenwoordig lijnzaad krijgen en rode linzen, wie had dat kunnen denken? Als eenmaal je trip naar de (natuur)winkel hebt gemaakt, dan kun aan de slag met de 60 recepten die in dit boek staan.

Let wel, het geen volledig vegetarisch of veganistisch kookboek, maar je kunt bijna alles baksels in de ontbijtafdeling veganistisch, maken door ei te vervangen voor lijnzaad ei (lijnzaad opgeklopt met een beetje water en een tijdje laten staan) en yoghurt voor plantaardige yoghurt. De snacks, salades en soepen zijn wel veganproof, de hoofdgerechten niet. Die zijn zelfs niet vegetarisch, maar ook hier bieden simpele oplossingen (spekjes of kip van de Vegetarische Slager) een uitkomst. De toetjes ten slotte, die zijn wel bijna allemaal veganistisch klaar te maken.
IMG_3111[1]
Sommige baksels worden in het boek trouwens gezoet met xylitol, de niet-omstreden suikervervanger. Zorg ervoor dat je wel altijd de GMO-vrije variant gebruikt, die afkomstig is van de berk. Er is ook goedkopere xylitol verkrijgbaar die wordt gemaakt van gentech maïs.
IMG_3113[1]
Alles ziet er heerlijk uit en bij elk gerecht staat een foto. Dit is ook het eerste boek waarin ik zie dat er kokosyoghurt wordt gebruikt in een recept. De recepten kun je prima op een doordeweekse dag maken zo kun je lekker variëren met de verschillende zaden, granen en pseudogranen die er zijn.

Supergranen & zaden
Amy Ruth Finegold
Becht