Boekrecensie: Hemsley + Hemsley

IMG_5212[1]
Jasmine en Melissa Hemsley zijn privékoks in Londen en schrijven onder andere voor de Britse Vogue. In Engeland is hun kookboek ontzettend populair. Het is eigenlijk ook niet alleen een kookboek, het is ook een lifestyle boek. Het staat vol met praktische tips en informatie.

De zusters Hemsley hebben een eigen visie op voeding die onder andere inhoudt dat je veel meer groente eet, minder koolhydraten, geen gluten en geen geraffineerde suiker (maar wel zoetmiddelen als honing). Ze vinden biologisch eten belangrijk en zijn ook voorstander van voedingsmiddelen als ghee, bottenbouillon (een opkomende voedsel trend) en anti-magarine. Ook dringen ze aan op het aanschaffen van een waterfilter omdat er chloor en fluoride in het drinkwater zit. In Nederland zit helemaal geen chloor of fluoride in het drinkwater, bel je water bedrijf maar eens.

Veel recepten in dit boek zijn vegetarisch, maar niet alle. Sommige recepten zijn veganistisch maar dit wordt niet apart aangegeven. Het boek geeft ideeën voor ontbijt, avondeten (vlees maar ook veel groente gerechten), lunch, snacks en desserts. In veel recepten is ghee en kokosolie essentieel, daarvoor moet je soms naar de natuurwinkel, maar tegenwoordig verkopen ook veel supermarkten ghee. Ghee is geklaarde boter, die kan doordat klaren tot hogere verhit worden en is zo geschikter om in te bakken.
IMG_5214[1]

Het boek houdt nadrukkelijk rekening met mensen met een druk leven. Er worden volop tips gegeven over wat je kan invriezen. Hoe je snel een maaltijd op tafel zet na een drukke dag en hoe je een etentje organiseert zonder al teveel moeite.

Er wordt geprobeerd om elk recept een gezonde touch te geven, in de brownie zitten zwarte bonen en in de taart avocado. In de ontbijt pap gaat pompoenpuree en de risotto wordt gemaakt met quinoa. Slim vind ik ook de geroosterde groenten met misojus. Je kunt alles op een doordeweekse dag maken. Er staat in het boek dat daar expliciet rekening mee gehouden is en dat klopt ook echt.
IMG_5215[1]
Als je glutenvrij wil eten is dit een prettig boek, er staan glutenvrije baksels in en zelfs glutenvrije broodrecepten. Als je koolhydraatarm eet moet je het boek wellicht even zelf bekijken om te zien of het bij jouw idee van koolhydraatarm eten past. Als je graag gezond eet is dit wellicht ook een aanrader voor jou.

Hemsley  + Hemsley
Jasmine en Melissa Hemsley
€ 29,95