Boekrecensie: Empty the Fridge

emptythefridge01Veel mensen zien restjes nog steeds als afval, in plaats van een rijkdom. Ik weet niet meer wie ik het laatst hoorde zeggen, maar ik vond het wel heel erg waar. En dat moet dus veranderen, want we gooien nog steeds te veel weg en dat is eigenlijk best jammer, voor je portemonnee maar ook voor het milieu. Dat vind de schrijfster van Empty the Fridge ook.

Verwerk je overschotjes!

Vroeger had de oma van een vriendin van mij, een gerecht dat bekend stond als “KLM soep”. Dat had niets met de vliegtuigmaatschappij te maken, het stond voor Koelkast Leeg Maak soep, wat zo ongeveer betekende dat alles wat niet bij elkaar paste maar wel dringend op moest bij elkaar in de soep belandde. Daar moest ik even aan denken toen ik de titel “Empty the Fridge” zag. Toch denk ik, en weet ik eigenlijk ook, dat zolang je soep niet als handige afvalbak ziet, het resultaat echt prima kan zijn. En zo geldt het eigenlijk voor alle gerechten. Verwerk je restjes (of “overschotjes” zoals ze in België ook wel worden genoemd) met beleid en je krijgt er vanzelf lol in. En voor de inspiratie en handige tips is er dus nu dit boek.

De inhoud van koelkast staat centraal

Allereerst wil ik even de aandacht voor de Fridge, die in dit boek centraal staat.  Het is een bijzonder mooi exemplaar, babyblauw en een pietsie retro. Dat zit dus al helemaal goed. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om het uiterlijk van de koelkast. Het idee achter het boek is dus, zoals je al vermoedt, dat je de koelkast opentrekt, kijkt wat er ligt en bedenkt wat je ervan zou kunnen maken. Je koelkast is als het goed is nooit leeg, dus zo heb je altijd een vertrekpunt.emptythefridge03

emptythefridge04

De indeling van Empty the fridge

De hoofdstukken zijn opgedeeld in: groenten, fruit, kruiden, pasta, brood, rijst en granen, zuivel en vlees en vis. Er zitten (behalve dat in het laatstgenoemde hoofdstuk) veel opties bij voor vegetariërs, zoals pizza met een bodem van polenta en winter- en zomerminestrone. Door het hele boek heen vind je diverse tips. Over het juist inschatten van porties pasta bijvoorbeeld, of 15 minuten left-overs, korte recepten van 15 minuten voor bijvoorbeeld een snelle lunch.

Plannen kost moeite maar is de moeite waard

Het kost natuurlijk iets meer moeite en planning om eerst in de koelkast te kijken en dan pas naar de winkel te gaan. Aan de andere kant maakt plannen het hele avondeten koken ritueel een stuk rustiger en je doet minder dure impulsaankopen die je wel doet als je met honger boodschappen gaat doen.

De recepten in het boek zijn heel eenvoudig, geen superfoods, geen trendy dieetvoer, geen super inventieve smaakcombinaties. Nee, gewoon avondeten wat je gewoon op een drukke doordeweekse avond wil koken en wil opeten. Recepten die werken. Bij elk gerecht staat een foto en door het boek heen staan ook nog tekening gemaakt door de schrijfster zelf.emptythefridge05

Dit is een prettig kookboek voor studenten, of andere mensen die net beginnen met koken en willen leren hoe je kookt met wat je in huis hebt. Iets wat sommige mensen van nature lijken de kunnen maar waar veel mensen wel degelijk een beetje hulp bij nodig hebben. Dat je daarbij zo min mogelijk weggooit is eigenlijk bijna een prettige bijzaak geworden.emptythefridge02

Empty the Fridge
Jeniffer Schleber
Uitgeverij van Halewyck