Boekrecensie: Een Appel Per dag

een appel per dag keda black @ Lauriekoek.nl Een tijdje geleden deelde ik een bericht op Facebook, dat een appel per dag iedereen op een afstand houd als je hem maar hard genoeg gooit. Vond ik leuk. Niet iedereen kon er om lachen, de meeste mensen zagen toch liever alleen de dokter wegblijven. Fruit kun je beter niet beledigen, schijnbaar, en ik vind het ook wel mooi dat mensen hun lievelingsfruit willen verdedigen.

Deze blogpost gaat over een kookboek waarin maar liefst 70 recepten staan waarin de appel een hoofdrol vervult. Voor mijzelf is het zelfs verplichte kost. Ik vroeg mij namelijk af wat voor taart ik voor de buren moest bakken, als je net bent verhuisd. Het antwoord kwam uit onverwachte hoek, de inburgeringscursus schijnt namelijk voor te schrijven dat je appeltaart meeneemt. Nou is natuurlijk de vraag: ga je daar in mee, of moet je daar juist tegenin gaan? Nu ik dit boek bekijk denk ik: appeltaart bakken! In dit boek staan er alleen al 10 en ook de Nederlandse appeltaart is van de partij. Met appeltaart zit je eigenlijk altijd goed, hij is feestelijk en hij valt bij iedereen in de smaak. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die geen appeltaart lustte. Fijn zo’n crowd pleaser.

De appel vervult culinair meestal een bijrol, maar in dit boek heeft hij de hoofdrol, vooral in zoete gerechten, maar ook in hartige. Er wordt veel uitgelegd over de verschillende rassen en de verkrijgbaarheid. Nou weet ik niet of deze rassen ook 1 op 1 in Nederland voorkomen, maar je kunt natuurlijk altijd je groenteboer raadplegen als je twijfelt of je wel de juiste appelsoort gebruikt voor het juiste recept.een appel per dag keda black van binnen @ Lauriekoek.nl

De schrijver van Een Appel Per Dag, Keda Black is geboren in Zambia en haar moeder schijnt de appelcrumble in Frankrijk te hebben geïntroduceerd. Nou vind ik dat moeilijk om te controleren, de herkomst van een gerecht achterhalen is ontzettend lastig. Maar feit is wel dat er diverse hele lekkere crumblerecepten in Een Appel Per Dag staan.

Wat ook leuk is, met het oog op kerstmis is het recept voor mincemeat, wat niets met vlees te maken heeft. Het is een appel-rozijnenvulling, vooral voor kleine taartjes. Typische Brits en bovendien typisch voor kerst en heel leuk om zelf te maken. Ik kan amper geloven dat kerst alweer zo dichtbij is maar het is echt zo. En in tegenstelling tot christmas pudding, heeft mincemeat een stuk minder lange voorbereidingstijd (uur of 12 terwijl een chrismas pudding maanden kan duren).een appel per dag keda black @ Lauriekoek.nl

een appel per dag keda black van binnen taart @ Lauriekoek.nl

een appel per dag keda black mincemeat @ Lauriekoek.nl
Als je bang bent voor boter en bang bent voor Franse patisserie, dan is dit niet het boek voor jou. Als je de Franse touch juist wel erg kunt waarderen en een klein beetje bak ervaring hebt, dan komt het wel goed tussen dit boek en jou. Het mooie is dat het basis materiaal voor dit kookboek altijd wel in de fruitschaal te vinden is. De mooie foto’s en de tekeningen maken het boek wat aan een soort knip en plak boek doet denken, helemaal af.

Een Appel Per Dag
Keda Black
€ 19,95