Boekrecensie: De oven voor elke dag

Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nlDe oven voor elke dag is het nieuwe boek van Nadiya Hussain. Kookboeken die de oven het werk laten doen zijn populair de laatste tijd. Alles op een ovenplaat, in de oven schuiven, kookwekker zetten en niet meer over nadenken. Dat spreekt veel mensen aan. Toch is dit boek net even anders het mixt namelijk oven maaltijden met zoete baksels.

Gebruik je oven

Toen Nadiya opgroeide werd de oven van het fornuis alleen gebruikt als opslag voor keukenspullen. Ze zag de chique inbouwoven van Delia Smith als een totaal ander apparaat, tot ze haar oven wel ontdekte en ze tot de conclusie kwam dat er in elke oven prima te bakken is. Je hebt helemaal geen dure nodig. Ze wil dat iedereen van bakken leert houden en van de oven en daarom is er nu dit boek.Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Zoete baksels en avondmaaltijden

Als je alleen naar de cover kijkt verwacht je misschien een bakboek, met zoete en hartige baksels. Die staan er ook in maar daarnaast zijn er ook maaltijden. Maaltijden voor elke dag. De algemene deler is dat het allemaal uit de oven komt. De recepten zijn ingedeeld naar verschillende dagen, dagelijkse dagen, vrolijke dagen, bakdagen, verwendagen, regenboogdagen, feestdagen. Daardoor zijn zoete baksels en oven maaltijden altijd door elkaar gemixt. Ik weet niet of deze indeling voor mij werkt. Ik begrijp dat Nadiya voor elk gevoel een bijpassend hoofdstuk wilde, maar echt overzichtelijk is het niet.Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Weinig vega(n) maaltijden

De recepten zijn net zo opgezet als die ik heb leren kennen uit haar vorige kookboek Nadiya bakt. De andere helft zijn doordeweekse oven maaltijden. Het eerste wat me hieraan opviel: heel weinig vegetarische opties. Er komt heel veel vlees voorbij, dat wel, van lam tot kip, van inktvis tot tonijn. Er staan geen tips bij over hoe je een recept vegetarisch of veganistisch zou kunnen maken. Ik ben echt verwend de laatste tijd met chefs met uitstekende vega(n) opties dus dit is wel weer even wennen.

Origineel zoet

De zoete baksels zijn wel geschikt voor vegetariërs en zijn ongeveer de helft van het kookboek. Waar oven gerechten de naam hebben makkelijker te zijn geldt dit niet perse voor de baksels. Natuurlijk zijn er makkelijke recepten bij zoals flapjacks of brood zonder kneden. Er staan ook taarten bij die gevuld en geglazuurd moeten worden, niet alles is dus zo makkelijk als een ovenmaaltijd. Er staan wel veel coole opties tussen zoals dalgonakoffietaart en apenbrood met in elk deegballetje een maltezer.Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Nadiya’s bakboeken zijn leuker

Ik heb het gevoel dan Nadiya op haar sterkst is als ze doet waar ze goed in is en dat is bakken. Haar bakboek Nadiya bakt vond ik een goed kookboek. Deze poging om bakken en doordeweekse maaltijden door elkaar te mixen werkt voor mij niet. Ik denk dat beide concepten veel sterker op zichzelf zijn, dus een oven kookboek met doordeweekse maaltijden uit de oven en een boek met baksels. Nu is het geen van beide. Hopelijk is de volgende van Nadiya’s hand weer een bakboek.Boekrecensie: De oven voor elke dag @ Lauriekoek.nl

De oven voor elke dag
Nadiya Hussain
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff