Boekrecensie: Bananenboek

Boekrecensie: Bananenboek - Lauriekoek.nlHoud je innerlijke Minion tevreden met het bananenboek! Internationale bananendag heb ik gemist, maar dat is gelukkig geen reden om de gele vrucht links te laten liggen. Hoewel de mevrouw van de natuurwinkel mij altijd zegt dat het een kwestie van tijd is voor de banaan is uitgestorven, zijn ze nog steeds overal. Gelukkig maar want toen je bij een niet nader te noemen supermarkt voor fruit en groente knuffels kon sparen was Bert banaan niet voor niets de favoriet.

Bananen passen (bijna) overal bij

Het valt mij trouwens op dat dit nieuwe kookboek van uitgeverij Loopvis opvallend goed bij de andere titels die ze eerder al uitgaven past. Ik bedoel banaan is een goede match met karamel, met pindakaas en met kruidnoten (het stampotboek even buiten beschouwing gelaten). Het is allemaal helemaal in het juiste spectrum. Ik gok dat het volgende boek over chocolade of iets dergelijks gaat, dat past er ook goed bij.

Een banaan kan altijd

Goed, terug naar het bananenboek. Met banaan kun je vele kanten op. Je kunt er mee ontbijten en je kunt er allerlei zoetigheden mee maken. Er zijn heel veel klassiekers met banaan. De hummingbird cake, banoffee pie, milkshakes, oh en het bananenbrood natuurlijk, bijna vergeten. Maar ook geflambeerde banaan, banaan van de barbecue met chocolade, pisang goreng, bananensushi. Er staan zelfs cocktails in het boek, want ook banaan en alcoholische dranken gaan prima samen. Boekrecensie: Bananenboek - Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bananenboek - Lauriekoek.nl

Hartige gerechten met banaan, ik ben geen groot fan

Er staan ook hartige bananenrecepten in het boek en daar krijg ik helaas niet zo’n honger van. Sowieso houd ik niet van zuurkool maar zuurkool met banaan…Nee. Of wat dacht je van een pizza Hawaï met banaan? Ik vind dat iedereen moet doen wat ie wil doen, maar ik ga het niet proberen. Banaan met vis bijvoorbeeld, maar dat lijkt mij als vegetariër sowieso al niet erg lekker. Het doet mij een beetje aan van die foute jaren 70 kookboeken denken. Doe dan de pindasoep maar met een groot bananenijsje toe. Hartige bananen recepten zijn duidelijk een stuk moeilijker maar gelukkig blijven er nog genoeg opties over.

Ook vegetarisch en veganistische opties met banaan

De opties die veganistisch zijn of veganistisch gemaakt kunnen worden, worden aangegeven met een symbooltje. Het boek is niet vegetarisch maar er staan wel veel vegetarische recepten in. Over de ingrediënten kunnen we duidelijk zijn: bananen vind je overal, al zul je voor bakbananen soms wel naar de toko moeten. De meeste recepten zijn vrij eenvoudig te maken, ook veel internet klassiekers zoals de overnight oats, de proteïne fluff, monkeytails en de fluffnutter hebben het boek gehaald. Voor mij als ervaren blogkok zaten er weinig nieuwe ideeën bij. Boekrecensie: Bananenboek - Lauriekoek.nl

Yes I have no bananas

Het valt mij op dat in vrijwel ieder intro tekstje een Engelse zin staat. Ik weet niet waarom maar op een gegeven moment begint het niet alleen op te vallen maar begint het mij ook een beetje te irriteren. Kan het echt niet in het Nederlands? Ik ben zelf ook iemand die er regelmatig een Engels woord doorheen gooit maar er is ergens wel een grens. Al is het wel beter dan van die vernederlandste Engelse uitspraken als “houd op met me”.

Al met al is het bananenboek wel een vrolijk boek met mooie foto’s. Alle befaamde bananen recepten staan erin. Hopelijk blijft de banaan lang bestaan zodat we kunnen blijven genieten van dit fijne fruit.Boekrecensie: Bananenboek - Lauriekoek.nl

Bananenboek
Kim Waninge
Uitgeverij Loopvis