Boekrecensie: Koken met karamel

kokenmetkaramel01 Na het Pindakaas kookboek is dit het volgende boek van uitgeverij Loopvis, wat is gebaseerd op één ingrediënt. Een ingrediënt wat niet alleen prima bij pindakaas past, maar ook zowel hartig als zoet valt toe te passen en eveneens bruin van kleur is: Karamel!

Karamel is verrukkelijk

Voor dit boek werkte Marije van Loopvis samen met Constan Heestermans, de man achter CaramelZ. Toen ik een tijdje geleden bij uitgeverij Loopvis was, om pagina’s uit boeken te scheuren (waarom lees je hier), heb ik deze karamel al eens kunnen proeven en ik vond het ontzettend lekker, ik bedoel wat kan er nou vies zijn aan karamel? Als ik karamel in huis haal denk ik altijd dat ik er iets verschrikkelijks culinairs mee ga doen, maar het eindigt er altijd mee dat ik de karamel overal op smeer en ook grotendeels zo uit het potje op eet. Niets menselijks is mij vreemd.kokenmetkaramel06

Karamel kan zoet maar ook hartig

Nu ik dit boek in huis heb is er geen excuus meer, ik heb wederom een potje in huis maar dat mag ik dit keer niet zomaar opeten. Een prachtige oefening in het uitstellen van verlangens dacht ik zo en zo kan ik ondertussen op mijn gemak besluiten wat ik ga maken uit dit verrukkelijk uitziende boek. Je zou trouwens denken dat het enkel en alleen toetjes en taartjes bevat maar dat is dus niet zo. Er staan ook hartige gerechten in!

Het is niet allemaal vegetarisch, maar er staan bijvoorbeeld een recept in voor taartjes met witlof en geitenkaas en er staat een kleurige groentetaart in die er erg aanlokkelijk uitziet. Het klinkt misschien raar zo, maar bedenk wel dat veel marinades uiteindelijk een soort zoete toon hebben waardoor gerechten ook karameliseren. Bijvoorbeeld door ketjap of een scheutje honing.kokenmetkaramel07
Mocht je nou toch liever voor zoet willen gaan dan vind je ook ruim voldoende opties hoor. Van popcorn tot toffees tot donuts, broodjes en taartjes. Deze zijn terug te vinden in de hoofdstukken Snoeperij en Nagerechten. kokenmetkaramel05

kokenmetkaramel03

kokenmetkaramel04

De basis ontbreekt niet: je kunt caramel zelf maken

Natuurlijk ontbreekt ook de basis niet: het zelf leren maken van karamel. Dat is wel even een drempel die mensen over moeten. Het is een proces wat je onder de knie moet krijgen. Het is absoluut niet iets wat je gezellig met jonge kinderen kan gaan maken. Suiker kan namelijk veel heter worden dan 100 graden en dat is heel heet. Als je normaal gesproken de neiging hebt om overal je vinger even in de stoppen om te proeven zou ik dat in dit geval nadrukkelijk afraden. Natuurlijk moet je het wel proberen. Het is namelijk een heet cool gevoel als iets wat je van te voren moeilijk leek gewoon lukt.

Al met al een waardige broer van het Pindakaas kookboek. Ik heb zo het idee dat er met de komende feestdagen in mijn hoofd hier het nodige van op het menu gaat belanden.

Koken met karamel (hartig en zoet)
Constan Heestermans en Marije Sietsma
Uitgeverij Loopvis
€ 17,50

kokenmetkaramel02

Koken met karamel is natuurlijk te koop bij de betere boekhandel maar je kunt hem ook bij Loopvis zelf bestellen! Je vindt op hun website ook meer over de enige visclub waar je al niet-visliefhebber prima lid van kunt worden #nospon

Posted by on 15 november, 2017