Boekrecensie: Ammu

Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nlAmmu is het eerste kookboek van Asma Kahn dat in het Nederlands verschijnt. Ammu is Indiaas voor moeder en dit kookboek is een ode aan haar moeder. In het voorwoord vergelijkt ze de recepten in dit boek met haar juwelenkistje. Toen ze als bruid het huis uit ging kreeg ze dat kistje cadeau van haar familie. Ze heeft de waarde geleidelijk ontdekt, niet de financiële waarde, maar de emotionele.

Asma Kahn

Asma Kahn is een grote naam in Engeland. Ze is eigenaar van het restaurant Darjeeling Express in Londen. Het voortbestaan van het restaurant was even onzeker. omdat ze uit hun pand moesten. Inmiddels is er een nieuw groter pand gevonden en blijft het restaurant dus bestaan. Ze verhuisde begin jaren ’90 met haar man van India naar Cambridge, kon nog geen ei koken en ze studeerde rechten. Hierna gooide haar carrière over een heel andere boeg. Ze begon een supperclub dat werd een pop up en nu dus een vast restaurant. Er werken alleen vrouwen, vaak met een migratie achtergrond en zonder formele chefstraining. Ze koken alsof ze bij hen thuis koken.

Ammu

Ammu is een heel persoonlijk boek. Er zijn 100 recepten, verdeeld over 5 hoofdstukken. 1 hoofdstuk voor elke 10 jaar van Asma Kahn’s leven. Het eerste hoofdstuk is troostvoedsel uit haar jeugd, hoofdstuk 2 gaat over gerechten die ze in Engeland maakte om de heimwee te verdrijven. Hoofdstuk 3 gaat over koken op een hoger niveau, hoofdstuk 4 gaat over feestelijk eten voor grote gezelschappen. Het laatste hoofdstuk gaat over zelf een Ammu worden snelle recepten die geworteld zijn in traditie voor haar zoons.Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

1 hoofdstuk per 10 jaar

Elk hoofdstuk begint met een uitgebreide inleiding met daarin een stuk familie geschiedenis van Asma Kahn en haar moeder. Met foto’s van familie, huizen en juwelenkistjes. Zelfs de voorkant van het boek is heel persoonlijk. Het is nokshi kantha borduurwerk, patronen gemaakt met eenvoudige rijgsteek. Met deze steek werden afgedankte stoffen en sari’s verstevigd, er worden ook baby dekentjes en kussenslopen mee gemaakt, vrouwenwerk. Het was ook dit soort stof die om het boek zat dat Asma Kahn meenam naar Engeland, vol met adressen en een paar recepten.Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

De recepten

Ammu begint met de menusuggesties, daarna volgen de recepten. Er staat van alles wat in, snacks, zoetigheden, voorgerechten, hoofdgerechten, desserts, chutneys en brood. Er staan vegetarische opties en wat vegan opties in, maar het boek heeft zeker ook recepten voor vlees en vis. Als ik goed heb geteld zijn 58 recepten vegetarisch. Een veel kleiner gedeelte daarvan is vegan, want er wordt wel ghee, yoghurt, paneer en ei gebruikt. In dit boek vind je typisch Bengaalse recepten, Afghaanse en ook Perzische. Zoals Asma Kahn al zegt is India door de eeuwen heen door allerlei andere keukens beïnvloed. Alles is voorzien van mooie foto’s van het eindresultaat, die qua stijl goed bij alle familiefoto’s passen.Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Doordeweeks maar ook feestelijk

Veel gerechten kun je op een doordeweekse dag als avondmaaltijd eten, al denk ik dat je ze vaak wel moet combineren om tot een complete maaltijd te komen. Karai Baingan, geroerbakte aubergines met rijst en brood bijvoorbeeld. Ik vind het ook cool dat er in Ammu best wat zoetigheden staan, want in lang niet alle kookboeken die ik over de Indiase keuken heb staan die. Meestal beperken ze zich tot de hartige kant. Echt veel ingewikkelde ingrediënten staan niet in het boek, maar een toko is echt wel handig voor bijvoorbeeld mungbonen, zwarte kikkererwten en okra. Producten als attameel voor chapati’s vind je daar vaak ook.Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Ammu is een kookboek dat je niet alleen kan koken, maar eigenlijk ook moet lezen. Het is een heel persoonlijk verhaal over de moeder van Asma Kahn, de liefde voor India, hoe belangrijk familie is en je thuis voelen. Eten is daarbij heel belangrijk en ook heel persoonlijk, je kunt recepten zelf blijven koken en ze toch doorgeven. Zo kunnen ze ook voor iemand anders net zoveel gaan betekenen. Een mooie idee.
Boekrecensie: Ammu @ Lauriekoek.nl

Ammu
Asma Kahn