Goede Voornemens

runandbehappyJa hallo, welkom in het nieuwe jaar. Misschien ben je nu iedereen om je heen aan het vertellen dat je geen goede voornemens hebt en misschien heb je die ook echt niet. Ik zou dan vooral deze blogpost niet lezen, want in deze blogpost zet ik 10 dingen op rij die je nu alsnog kan doen. Grote dingen en kleine dingen. Ga ervoor!

Je aanmelden als donor, of niet

Je kunt je keuze vastleggen. Afgelopen jaar was er veel discussie over dit onderwerp. Tot het nieuwe wetsvoorstel in werking treedt, wat iedereen die geen keuze maakt tot donor benoemd kun je nog gewoon een keuze maken. En na die tijd trouwens ook. Het gaat er eigenlijk gewoon om dat je een keuze maakt. Je kunt je ook aanmelden als beenmergdonor. Afgelopen jaar zag de ene na de andere persoon zich aanmelden als beenmergdonor, dit naar aanleiding van een hartverscheurend verhaal van een familielid van iemand waarvoor geen geschikte stamceldonor te vinden was, terwijl zijn leven daar vanaf hing. Beenmerg kun je doneren terwijl je leeft.

Stoppen met roken

Hierbij hoef ik denk ik niet eens uit te leggen hoe belangrijk het is. In Het Parool stond laatst een goed stuk van longarts Wanda De Kanter. Zelfs als je een sigaret per dag rookt is de kans dat je doodgaat aan longkanker ineens 9 keer groter geworden.

Beginnen met hardlopen

De komende dagen wordt het plots heel gezellig in het park. Mensen, vaak in groepjes, rennen dat het een lieve lust heeft. Na twee weken zie ik ze vaak niet meer. Waar zijn ze dan heen? Ik weet het niet. Begin met een schema, houd je daar aan. Ga niet in een keer 5 km lopen terwijl je dat nog nooit gedaan hebt (negeer die oom die opschept dat hij dat wel gewoon deed en dat er niets aan de hand was), maar bouw het op, bijvoorbeeld met Evy of ga bij een beginners groepje.  Oh en trap niet in die rare nieuwjaarsrage van onrealistische doelen en depressieve “je moet afvallen tot je eruit ziet als een supermodel” retoriek. Je hebt geen nieuwe jij nodig, je bent al goed. Sport is geen straf en je valt er wellicht ook niet meteen gigantisch van af. Stel kleine en realistische doelen en je komt er. (lees ook dit goede stuk van Alexandra Heminsley)

IMG_7379[1]

Je aanmelden als vrijwilliger

Veel dingen drijven op vrijwilligers. Het filmhuis, het jongerencentrum, de bibliotheek. Als die mensen er niet zijn gaat er een hele hoop niet door. Misschien kun je eens ergens gaan helpen. Sommige projecten werken met vaste krachten en diensten. En soms is iets tijdelijk, soms ben je zelfs maar een avond nodig.

Meer groenten eten

Ik erger mij op dit moment aan Food Watch. Terwijl het Voedingscentrum een campagne is begonnen om mensen meer groenten te laten eten., maken zij mensen in paniek met het beetje suiker dat in potjes groenten uit de supermarkt zit. Vooral de rode kool met appel moet het ontgelden. Rode kool met appel eet je als het goed is niet dagelijks en als je het zelf maakt zit er volgens de NEVO tabel 8 gram suiker in per 100 gram in plaats van de 10,2 per honderd gram uit pot. Eet als je weinig tijd hebt gewoon die bonen of groenten uit pot, of uit de diepvries. En schaam je vooral niet. Groenten zijn gezond!

Beginnen met de grote schoonmaak

Schoonmaken, doe het goed, koop Marie Kondo en ga ervoor. Van Kassa Groen kan ik mij nog herinneren dat Sonett allesreiniger als zuinigste in gebruik en als beste resultaat uit de test kwam. Dus als je nog schoonmaak middel moet halen is dat een goede tip. Verder heeft Milieu Centraal nog wat goede adviezen.

Een alcoholvrije maand houden

Na de feestdagen zie ik veel mensen met een alcoholvrije maand beginnen. Het schijnt in landen zoals Zweden ook erg gebruikelijk te zijn als een soort detox. Sommige mensen vinden het laf om het maar een maand te doen maar ik heb van mensen gehoord dat ze toch tot inzichten zijn gekomen. Of dat daarna hun algehele alcohol gebruik is afgenomen. Dat klinkt niet slecht. Hier lees je de ervaringen van iemand die het uitprobeerde.

Je mobiel niet gebruiken in het verkeer


Och mensen, hier kan ik na vuurwerk weer helemaal over los gaan. Ik heb echt situaties gezien waarover ik zelfs weken later nog met terugwerkende kracht verbaasd ben over het feit dat het goed is gegaan. Jongeren die bijna worden aangereden door een stadsbus op een druk kruispunt. Daar sta je dan met je EHBO cursus… Iemand aan elkaar lijmen na een ernstig ongeluk behoord niet tot de mogelijkheden denk ik zo. Helaas.
Er zijn verschillende Apps verkrijgbaar die meldingen over berichten tegenhouden en veel mobiele telefoons hebben ook een modus waarmee dat kan. Installeer ze en gebruik ze ook, als veel mensen dat doen helpt dat, daar ben ik van overtuigd.

Budget beheren

Ook al zo’n populair thema. Een van de saaiste maar wel beste websites daarvoor vind ik Nibud. Daar kun je allerlei rekentools en situaties vinden waarbij je wellicht advies nodig hebt. Je kunt er tabbladen vinden om je papieren te organiseren en je kunt er voor drie Euro een pdf vinden over het waarmaken van je budget voornemens.

Haar doneren

Moet je hoognodig naar de kapper en kan er minimaal 15 centimeter vanaf, dan is je haar wat waard. Geen geld, maar als basismateriaal voor een goed pruik. Doe dan niet zoals mij, want mijn staart was precies 5 cm tekort was en je kunt weliswaar daarna nog 5 cm afknippen maar dat kan je dan niet meer aan die staart plakken. Je kunt zelfs staarten die jaren geleden zijn afgeknipt nog opsturen aan stichting Haarwensen. Dus mocht je nog een staart hebben liggen die ongeverfd en in goede staat is. Dan kan je die zelfs nog doneren. Er zijn meerdere staarten nodig voor een goede pruik

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponEmail this to someone
Posted by on 2 januari, 2017

LEAVE A COMMENT