Boekrecensie: Kimchi

Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nlKimchi begint steeds bekender te raken. Het was dan ook wachten op het eerste kookboek wat helemaal aan kimchi gewijd zou zijn. Het is er nu en het is geschreven door Ae Jin Huys. Het bevat naast recepten om zelf kimchi te maken ook recepten om met die kimchi te koken.

Ae Jin Huys is van oorsprong Koreaans. Na de dood van haar Koreaanse vader werd ze in een weeshuis gestopt door haar stiefmoeder en geadopteerd door een Belgisch koppel. Zij heeft zichzelf opnieuw leren kennen in Zuid-Korea. Ze heeft een eigen catering bedrijf en geeft ook workshops aan mensen die thuis willen raken in de Koreaanse keuken.Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Het begint bij de basics

Het kimchi boek begint met een introductie van de verschillende Koreaanse smaakmakers en de basics rond kimchi. Ae Jin Huys gaat uitvoerig in de de gezondheidsvoordelen van kimchi en ook die van doenjang een gefermenteerde sojabonenpasta. Dat is leuk om te lezen als je dol bent op beide ingrediënten, het is heerlijk om te lezen dat wat jij graag eet supervoedsel is. Als je niet zo van kimchi houdt is het waarschijnlijk minder leuk. Dankzij het kimchi boek weet ik nu ook dat er een World Kimchi Institute is. Supercool.

Kimchi

Na de introductie van de verschillende Koreaanse smaakmakers is het tijd voor basis recepten voor rijst, bouillon en dipsauzen. Hierna komt een weelde aan kimchirecepten. Je kunt werkelijk overal kimchi van maken: koolrabi, lente ui, pompoen, noem een groente en het kan. Nou zou je dat misschien gewoon groenten fermentaties willen noemen maar de typisch Koreaanse brine, hier marinade genoemd maakt het toch echt kimchi. In de meeste recepten zit vissaus, maar er zijn ook veganistische versies in dit boek. Eventueel zou je veganistische vissaus kunnen gebruiken, niet echt authentiek, maar hé.Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Gerechten met kimchi

Na de kimchi volgen de gerechten met kimchi. Hier is ook niet alles vegetarisch maar sommige dingen wel. Ook hier geld dat door sommige dingen vissaus zit. Er zijn gerechten bij die ik zelf zonder heb bereid en die prima smaakten dus als het voor jou een bezwaar is probeer het dan ook gewoon eens zonder. Er is gebakken rijst met kimchi, kimchipannenkoekjes, kimchisushi, kimchinoedels. Je kunt hier als je van kimchi houdt echt een heel kimchifeest mee op tafel zetten.Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Koreaanse klassiekers

Na de kimchi gerechten volgen algemene Koreaanse gerechten waaronder de nu zo populaire bibimbap. Sommige van de ingrediënten vindt je in Nederland misschien niet zo snel, maar internet en een paar gespecialiseerde toko’s brengen veel dichterbij. De algemenere Koreaanse ingrediënten zie ik in steeds meer toko’s verschijnen. Ae Jin zelf is heel erg gecharmeerd van biologisch dynamische landbouw qua groenten en maakt haar kimchi het liefst met onbespoten groenten en zout zonder toevoegingen. Mocht je dat niet kunnen betalen wees dan gerust, ook met niet biologische groenten en gejodeerd zout kun je fermenteren.

Al met al is het Kimchi kookboek een tof kookboek, zeker als je van kimchi en fermenteren houdt. Als je alle kimchi’s die mogelijk zijn wil proberen is dit een goed begin.Boekrecensie: Kimchi @ Lauriekoek.nl

Kimchi
Ae Jin Huys
Uitgeverij Lannoo