Boekrecensie: Pasta 2.0

Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nlEr komen nog steeds mensen bij die gluten uit hun dieet schrappen. Winkels springen daar handig op in door steeds meer bijzondere meelsoorten te verkopen. Sorghum bijvoorbeeld, of gierst of boekweit. Daar kan je zelf pasta van maken, maar ja hoe doe je dat eigenlijk? Als je een op een tarwemeel door glutenvrij meel gaat vervangen valt de hele boel waarschijnlijk totaal uit elkaar. In pasta 2.0 vind je recepten die wel werken.

Pasta 2.0

Glutenvrije pasta vraagt om een andere aanpak dan tarwepasta. Omdat tarwe wel gluten bevat is het deeg wat je ermee maakt bijvoorbeeld elastisch en bind het makkelijk. Meel zonder gluten heeft dit niet en dus moet je bindmiddelen toevoegen om deeg en uiteindelijk pasta te krijgen met de juiste eigenschappen. Xanthaangom bijvoorbeeld maar ook kleefrijstmeel of guargom. Glutenvrije pasta zal altijd iets minder stevig blijven vergeleken met tarwe pasta, je moet er dus voorzichtig mee omspringen. Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nl

Er is niets mis met xanthaangom

Ingrediënten als xanthaamgom zijn trouwens de laatste tijd weer negatief in het nieuws gekomen door enkele Engelse journalisten. Die beweren dat xanthaamgom nog erger is dan tarwe. Het blijft verbazingwekkend hoe zulke dingen werken. Eerst was tarwe te “bewerkt” en moesten mensen ophouden met tarwe eten. Nu stappen ze over op alternatieven en nu blijken die ook niet te deugen. Clean eating is een vreemde trend. Volgens mij is er niets mis met xanthaangom. Tenzij je idiote hoeveelheden eet, maar dat geldt voor ieder voedingsmiddel.

De ingrediënten

Xanthaangom, kastagnemeel en sorghummeel vind je niet in iedere supermarkt, dat moge duidelijk zijn. Als je recepten wil maken uit pasta 2.0 is het misschien raadzaam om een bestelling te doen bij een biozaak of nog beter: een glutenvrije online speciaalzaak. Al denk ik dat je die al wel kent als je een glutenvrij dieet moet volgen want daar hebben ze simpelweg veel meer keuze en ingrediënten die gegarandeerd niet besmet zijn met tarwe. Andere ingrediënten zoals eieren en olijfolie kun je bij iedere supermarkt kopen.

Pasta- en noedelrecepten

Zelf pasta maken is even wat werk maar het boek geeft handige tips, ook over voorbereidend werk wat eventueel eerder kan worden gedaan. Bij ieder recept staat hoe lang het ongeveer duurt om het te maken. Hoe lang je iets kan bewaren, welke vormen je kunt maken. Ook geeft het boek recepten die je met de zelfgemaakte pasta’s kunt maken er word duidelijk bij verteld of de recepten glutenvrij en zuivelvrij zijn. Het boek is dus grotendeels glutenvrij maar soms worden er ingrediënten als panko gebruikt, die niet glutenvrij zijn, al valt hier met een beetje creativiteit wel een glutenvrije draai aan te geven als dat nodig is.Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nl

Pasta 2.0 een boek voor iedereen?

Dit is een boek wat heel geschikt is voor mensen die geen gluten meer willen of kunnen eten. Of mensen zoals mij die het leuk vinden er op los te experimenteren in de keuken met dingen die ze nog niet kennen en het niet erg vinden om hiervoor onbekende ingrediënten aan te schaffen. Als je zelf tarwepasta of noedels wil maken op de traditionele manier kun je beter een klassiek Italiaans of Aziatisch kookboek kopen.Boekrecensie: Pasta 2.0 @ Lauriekoek.nl

Pasta 2.0
Caroline Bretherton
€ 19.99