Boekrecensie: Is dit een kookboek?

Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nlIs dit een kookboek? Dat vraag ik me niet af, maar het is de titel die Heston Blumenthals nieuwe kookboek draagt. In het voorwoord begint hij meteen over koken vanuit het kwantumperspectief, dat je alles op heel veel manieren kunt bekijken. Dat kan inderdaad en ik denk ook dat veel kookboeken meer zijn dan alleen een verzameling aanwijzingen en recepten. Toch is Is dit een kookboek? Volgens mij een kookboek en dit stuk tekst een kookboekrecensie.

Welkom in het hoofd van Heston Blumenthal

Het idee van Is dit een kookboek is volgens mij dat het een soort inzicht geeft in Heston Blumenthals hoofd. Hij heeft een restaurant wat The Fat Duck heet, maar ook Dinner by Heston en The Perfectionists’ Café op Heathrow. Hij is autodidact en houdt wel van een experiment en geschiedenis. Heston is niet bang om outside the box te denken, al zat hij waarschijnlijk nooit in the box. Op Youtube staan oude tv programma’s en ik vind het nog steeds leuk om af en toe eens een aflevering van In search of perfection terug te kijken.

Bijzondere illustraties en lettertypes

Er staan in Is dit een kookboek illustraties van Dave McKean om het kijkje in Hestons hoofd vorm te geven. Hij werkte in eerder met Neil Gaiman, ontwierp platenhoezen voor bands als Tori Amos en The Misfits en ontwierp voor Heston Blumenthals restaurants verpakkingen, muurschilderingen, behang. Dave werkt bij The Fat Duck als director of story. Dat is echter nog niet alles. Ook over de lettertypes is nagedacht voor sommige pagina’s is een lettertype gebruikt wat is gebaseerd op 18e-eeuws handschrift. Op vier plekken hebben grafische ontwerpers een titel gemaakt die is speciaal voor dat gerecht ontworpen om “iets op te roepen”.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Is dit een kookboek?

Goed Heston Blumenthal wil dus in Is dit een kookboek? geen conventioneel kookboek zijn. Hij wil plezier stimuleren, je mag dingen onderzoeken, zonder angst voor fouten. Genieten van koken en tegelijk iets afwegen staat elkaar niet per se in de weg maar de angst voor fouten wel. Daarom zijn recepten opgedeeld. Links vind je handelingen, rechts gaat het om emoties gedachten en gevoel. Heston’s hoofd dus. Je kunt dus het recept maken en aan de linker kant van de pagina’s blijven, als je meer tijd hebt of zin kan je kiezen ook de rechterpagina erbij te pakken. Er is ook nog een kleine Heston in het boek, dat is het innerlijke kind.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Stel veel vragen?

Mocht je na de titel van dit kookboek van wel genoeg hebben van vragen dan heb ik slecht nieuws voor je. Elk hoofdstuk is een vraag. Bij hoofdstuk drie, zeven soepen is de vraag bijvoorbeeld: wat zegt jou buikgevoel? Bij fermenteren kun je leren: eindelijk duidelijkheid over de darm-brein- en brein-darmconnectie? Het hele boek moet een soort verwondering oproepen, maar soms moet ik er ook van grijnzen. Misschien kun je ook teveel vragen stellen? Ja, ook dat is een vraag.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Best maakbare recepten, zeker voor Heston Blumenthal

De recepten zijn voor Heston Blumenthal begrippen best maakbaar. Hij legt in zijn boek zelfs uit hoe je een spiegelei bereid. Er zijn recepten bij die je zonder veel omhaal kunt maken, maar ook recepten waar je behoorlijk wat tijd aan kwijt bent. Zijn ratatouille bijvoorbeeld, daarvoor sta je een halve dag, misschien zelfs wel langer in de keuken. Natuurlijk zijn er typische smaakcombinaties, granola met pastinaak, kombucha cola, groene smoothie met peterselie en inuline (Heston’s innerlijke kind noemt hier scheten). Al staan er ook heel veel best gewone recepten in carbonara, fish and chips. Het is een mengsel van de Franse keuken, Britse keuken en Heston’s touch. Er staan foto’s bij de recepten in het boek, niet bij alles maar wel veel.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Krekels?

Is dit een kookboek is niet het meest vegavriendelijke kookboek ooit.  Veel vlees en vis. In zijn hoofdstuk Voed de wereld geeft hij aan dat hij niet tegen insecten eten is. Sterker nog volgens hem zou het nog wel eens het antwoord kunnen zijn op het voeden van een groeiende wereldbevolking. Dus er is een heel hoofdstuk met krekelrecepten, krekelketchup, krekelbouillon, krekeleiwitrepen, krekelkoekjes. Oh en visroerbak compleet met aas, ja je raad het al met vis en meelwormen. Volgens Heston zou dit de toekomst dus kunnen zijn. Zelf loop ik niet over van enthousiasme.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

De insecten om te eten kun je bestellen bij speciaalzaken. Een ander ingrediënt is dus inuline, dat is een oplosbare vezel die bijvoorbeeld in groenten zit. Het is ook een voedingssupplement dus ook dit kun je in speciaalzaken en natuurwinkels kopen. Verder kan ik niet zeggen dat er heel veel ingewikkelde ingrediënten aanwezig zijn. Het meeste is te krijgen bij een supermarkt en anders een speciaalzaak.

Ja het is een kookboek

Is dit een kookboek? is niet wat ik had verwacht. Al denk ik dat als er een iemand is waarbij ik niet weet wat ik niet weet wat ik kan verwachten is dat wel Heston Blumenthal is. De illustraties, de lettertypes en fotografie, alles is heel erg des Hestons, heel kleurrijk met informatie verhalen en tips, soms een pietsje chaotisch. Veel onderwerpen zijn in andere kookboeken ook al wel eens voorbij gekomen van fermenteren tot de kimchitosti, maar in dit boek krijg je de unieke kijk van Heston Blumenthal erbij. Als je alles al hebt van Heston Blumenthal kan het een beetje aanvoelen als er hier en daar dingen herhaald worden. Als je nog niet zo bekend bent met zijn werk is dit kookboek (ja, want het is een kookboek) een prima kennismaking.Boekrecensie: Is dit een kookboek? - Lauriekoek.nl

Is dit een kookboek?
Heston Blumenthal
€32,99