Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen

Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nlHet kleine boek voor sauzen bevat 40 recepten voor sauzen. Over hun aanwezigheid wordt vaak heen gekeken en ze worden vaak kant-en-klaar gekocht. Toch is een gerecht zonder de juiste saus een saaie boel, patat zonder mayonaise bijvoorbeeld is een stuk minder aantrekkelijk. Tijd dus om de keuken in te duiken en je er in te verdiepen.

Saucier

In Franse keukens is er wel eens een saucier een kok speciaal voor het maken van de sauzen. Als je dat weet weet je ook meteen waar de gelijknamige pan voor bedoeld is. Hoewel er over de hele wereld allerlei sauzen zijn, of gerechten die voor saus door kunnen gaan want waar leg je precies te grens? Zijn veel van de recepten in dit boek Frans. Dat komt door de invloed van Franse opperkok Esoffier. Hij staat aan de basis van de 5 “moedersauzen

De basis

Het boek begint met wat basiskennis die je moet hebben als je begint met het maken van sauzen. Welke smaken zijn er? Welke basis ingrediënten heb je nodig. Hoe maak je zoiets als bouillon die je later weer nodig hebt bij het maken van een saus? Onder de basisrecepten vallen grappig genoeg ook weer recepten die een saus op zich zijn zoals een roux of beurre noisette.Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Bij iedere saus krijg je een inleiding, wat is het precies, hoe lang kost het bereiden? Wat heb je nodig aan keukenspullen? Ook wordt er aangegeven hoe lang je iets kunt bewaren. Ook worden er variaties gegeven en tips over waar je op moet letten. Oh. en het belangrijkste hoe je de saus kunt gebruiken, zowel klassiek als origineel. Overal staan foto’s bij van het bereiden en het eindresultaat. Er staat ook een illustratie bij iedere saus met daarbij aangegeven wat er in zit. Heel visueel.Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Frans is de basis

Er staan hartige sauzen maar ook zoete sauzen in Het kleine boek voor sauzen. Lemon curd bijvoorbeeld of chocoladesaus en crème anglaise. Hoewel er dus veel Frans georiënteerde sauzen in het boek staan. is dat niet het enige land waar dit boek uit put. Er staan ook andere sauzen in die zeer populair zijn en waar je eigenlijk niet omheen kan als je over sauzen praat. Chimichurri, ketchup, pesto. maar de basis blijft echt wel Frans.Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Het boek is niet vegetarisch. maar aan sommige recepten kun je wel een vegetarische draai geven. Door een andere bouillon of fumet te gebruiken bijvoorbeeld. Al is dat bij een saus voor over vlees of vis een beetje nutteloos. Veel sauzen zijn gemaakt met ei en room en dus is het boek niet vegan vriendelijk. De Franse keuken is dat over het algemeen ook niet, dus echt een verrassing is dat voor mij niet. Voor de meeste ingrediënten kun je bij de supermarkt terecht, al loont het voor de meeste dingen om kwaliteitsproducten te kopen bij een speciaalzaak.Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Het maken van je eigen sauzen is heel bevredigend. Het is vaak veel lekkerder dan kant en klaar en je kunt er een eenvoudige maaltijd enorm mee opfleuren. Het is een klein boekje maar met 40 recepten kan je echt allerlei kanten op.Boekrecensie: Het kleine boek voor sauzen @ Lauriekoek.nl

Het kleine boek voor sauzen
Thomas Feller
Uitgeverij GoodCook