Boekrecensie: Groen is Geweldig!

IMG_0103[1]Vive la Végolution, is het eerste wat ik las op de website van Rebecca Leffler, een Amerikaanse journaliste, die zes jaar lang in Parijs woonde, maar recent naar terug ging naar Amerika en in de stad New York ging wonen. Iemand die weet wat er in de wereld te koop is dus. Rebecca houdt van duurzaamheid, maar dan wel op de hippe en verfijnde Franse manier.

Dit is haar kookboek met 150 recepten die veganistisch zijn en ook nog eens glutenvrij. Het boek is ook suikervrij, als zoetmiddelen als yaconsiroop, ahornsiroop, kokossuiker en dadels voor jou niet onder de afdeling suiker vallen.
IMG_0117[1]
Ik merk tegenwoordig een soort van verwarring over de term veganistisch, sommige mensen denken namelijk dat dan automatisch glutenvrij betekent, of zelfs suikervrij. Terwijl suiker en tarwe en andere granen die gluten bevatten helemaal veganistisch zijn, zelfs witte suiker, want het bleken van suiker met beenderenmeel is in Nederland verboden. Wel is veganistisch altijd lactosevrij, omdat lactose in melk voorkomt en dat gebruiken veganisten niet. Goed opletten dus,als je bepaalde voedingsmiddelen wil mijden.

Het boek begint met een hoofdstuk over wat je in de keuken moet hebben, daarna volgt een hoofdstuk over het belang van ontbijten met daarbij verschillende ontbijtideeën, waaronder een keur aan smoothie- en saprecepten. De andere recepten zijn gerangschikt naar seizoen, lente, herfst en zomer en winter, Voor het boek zal je af en toe naar de natuurwinkel moeten, met name voor de glutenvrije producten misschien of voor wat superfoods, alhoewel die laatste tegenwoordig bij vrijwel elke supermarkt te koop zijn.
IMG_0043[1]
Tussen de recepten door vind je yoga-oefeningen, beauty tips, informatie over bijvoorbeeld de koks die aan het boek hebben meegewerkt, fijne adressen (meestal in Parijs) en personen die volgens Leffer de moeite waard zijn om in de gaten te houden.

De recepten zijn makkelijk te maken op een doordeweekse dag. Bijvoorbeeld: fluweel zachte aspergesoep, spuitjes met appel ui de oven, vegetarische slakken (ja echt!) en gevulde paprika met quinoa. Bij bijna elke recept staat een mooie foto. Natuurlijk onbreken ook de zoete recepten niet, zoals chocolademousse op basis van avocado, bonbons met een amandel vulling, mueslirepen en aardbeien-hazelnootmuffins. Het ziet er allemaal heerlijk uit.
IMG_0119[1]
Dit boek is geschikt voor mensen die (meer) plantaardig willen eten, maar ook zeker voor mensen die gluten en melk moeten vermijden. Run je een huishouden met 2 personen? In dit boek vind je veel recepten die rekening houden met 2 eters in plaats van 4. Er wordt veel uitgelegd in het boek, op een prettige toon. Als dit je eerste schreden in de plantaardige keuken zijn, kun je zeker veel van dit boek opsteken.

Titel: Groen is Geweldig!
Schrijver: Rebecca Leffler
Uitgeverij: Spectrum