Boekrecensie: Diner

Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl
Je hebt avondeten en je hebt het diner. Bij het eerste denk ik aan gewoon de dagelijkse taak van het bereiden van avondeten. Bij het tweede denk ik aan mensen uitnodigen, moeite doen, kaarsen aansteken. Dat is ook precies waar dit kookboek over gaat, simpele maar spectaculaire etentjes.

Een jaar lang koken voor vrienden en familie

Diner is geschreven door drie mensen. Culinair journalisten Johanna Goyvaerts en Barbera Serulus die schrijven voor De Standaard magazine en Weekend Knack. Barbera is ook oprichter van Tummie magazine. Tine Lejeune van ontbijt en lunchbar Tinsel in Antwerpen. Samen delen ze in dit kookboek de recepten van een jaar lang koken voor vrienden en familie.

De recepten zijn verdeeld over verschillende diners met ieder hun eigen titel, zoals Vis in’t zout, Kaas en wijn, Knollen en kolen, Tofu & co. Het boek houdt ook rekening met de seizoenen, zo is er een hittegolfdiner, een lentediner en een bijna zomerdiner. De recepten bevatten veel groente, maar ook boter, vlees, vis en “andere bourgondische geneugten” komen voorbij. Ik zou schatten dat de helft met vlees of vis is, vooral de hoofdgerechten. Het Tofu & co diner is trouwens een compleet plantaardig menu.Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Tofu & co

Het tofu & co menu bestaat uit een dark ‘n’ stormy, geroosterde cashewnoten met limoenblad, gebakken kimchidumplings met shitake. Er zijn recepten om zelf vegan vissaus en krokante chiliolie te maken,  maar ook laab van rokerige oesterzwammen, selderij-komkommer salade met pinda, gebrande prei met limoenpekel, krokante tofu met maposaus, kimchi met spitkool en mandarijn en onderstebovencake met bloedappelsien. Dit alles klinkt mij als muziek in te oren. Al zou ik alleen maar een gedeelte van de gerechten krijgen, dan was ik als vega al blij.Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Casual vibes

Bij ieder menu is een inleiding en bij ieder recept is ook een inleidend verhaal, ook staat overal een foto van het eindresultaat bij. Ik weet niet waarom, maar ik krijg bij dit kookboek dezelfde vibes als bij de kookboeken van Alison Roman. Het idee van koken voor anderen maar dan op een laidback, casual manier, waarbij je gebruik maakt van alle rijkdom aan ingrediënten die voorhanden zijn. Understated cool. Moeite doen maar ook doen waar jij zin hebt. Dat idee.

Er zijn eenvoudige recepten bij maar ook recepten waarvoor je wel even moeite moet doen. Zelf soezen maken bijvoorbeeld. Puree maken en met een spuitzak torentjes maken en die vervolgens weer afbakken voor de pommes duchesse. Aan de andere kant zijn er ook heel veel gerechten bij die best snel klaar zijn. Er staan een hoop lekkere salades in, andijviesalade met geblakerde boontjes, alioli en gefrituurde knoflook anyone? En ook de toetjes vind ik opvallend goed scoren op de moeite/resultaat ratio.Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Ik heb terwijl ik dit schrijf geen idee hoe mijn kerst eruit gaat zien. Het zijn wat dat betreft onzekere tijden. Wat ik wel weet is dat een hoop van de dingen in dit boek mij erg aanspreken. Nou heb ik mijn kerstdiner planning zeker nog niet rond maar ik heb zo het idee dat diverse componenten uit diverse menu’s een grote kans maken om in wat voor vorm dan ook bij mij op het menu van een diner gaan belanden.Boekrecensie: Diner @ Lauriekoek.nl

Diner
Barbera Serulus, Tine Lejeune, Johanna Goyvaerts
Uitgeverij Luster