Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel

Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nlDe vegetarische zilveren lepel is de befaamde zilveren lepel, maar dan helemaal vegetarisch. Persoonlijk was ik al compleet in mijn nopjes geweest met de gewone zilveren lepel minus de vlees en vis recepten, toch gaat dit boek nog een stapje verder. Er staan niet alleen vegetarische en veganistische opties in, maar er is ook aandacht voor glutenvrij en vooral voor gezond.

De zilveren lepel

De grote rode zilveren lepel is een kookboek dat al 50 jaar bestaat en regelmatig geüpdatet wordt. Het bevat 2000 recepten en 400 foto’s. Het verhaal gaat dat veel oude dametjes hun geheime recepten eigenlijk hier uit komen. Regelmatig verschijnen er losse speciale edities. Voor kinderen, of met alleen de klassiekers. Die bevatten niet alleen recepten uit het originele boek, maar vaak ook weer nieuwe recepten. Toch behoren ze duidelijk tot dezelfde familie.

Vegetarisch en gezond

De zilveren lepel is dus op en top Italiaans. Omdat de vegetarische zilveren lepel meer op vegetarisch en gezond focust gaat het verder dan of misschien wel voorbij Italiaans. Dat betekent dat in dit boek ook ingrediënten als tvp, oftewel sojabrokken, taugé, amaranth en volkorenpasta voorbij komen. Ja zelfs veganistische kaas en de suggestie om margarine te gebruiken staat er in. Ik moet zeggen dat ik best verbaasd ben over deze producten. Aan de ene kant omdat ze niet Italiaans zijn, aan de andere kant omdat er zoveel gerechten zijn die gewoon van zichzelf vega of vegan zijn. Zonder zulke producten.Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nl

Vegetarische kaas?

In veel gerechten (ongeveer de helft) wel volop kaas gebruikt. Wat ik heel vreemd vind is dat er kazen worden gebruikt met dierlijk stremsel. Je kunt kazen stremmen met microbieel stremsel, of uit een maag van een kalf. Die laatste vermijden de meeste vegetariërs vaak, omdat het een ingrediënt is afkomstig van een dood dier. Kazen met een AOC een keurmerk voor afkomst bescherming kunnen niet vegetarisch geproduceerd worden. Omdat alles is vastgelegd en er streng op toe wordt gezien dat alles klopt. Als je echt vegetarisch wil moet je dus bij een kaas speciaalzaak op zoek naar vegetarisch gestremde versies van kaas zoals parmezaan. Dat staat niet in het boek vermeld.Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nl

Traditioneel en gezondheidsvoedsel

De vegetarische zilveren lepel is dus een mix met aan de ene kant traditioneel Italiaans eten en aan de andere kant een soort van gezondheidsvoedsel. Met gerechten als een lauwe salade van zwarte rijst met veel tofu met daarin als enige smaakmaker knoflook en olijfolie. Of groentensoep met alleen sojasaus en gember,of een pastagerecht met veel groenten en verder geen enkele kruiden als smaakmaker. Als ik had moeten raden of deze recepten uit een zilveren lepel boek kwamen had ik waarschijnlijk nee gezegd.Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nl

Het hele boek ademt verder wel echt De zilveren lepel. Met de mooie buitenkant, de goede foto’s, de tips en informatie die ik van De zilveren lepel serie gewend ben. Alle recepten die glutenvrij en veganistisch zijn zijn duidelijk aangegeven en kan je achterin makkelijk terug vinden. Toch vind ik het Italiaanse thema of het afdrijven daarvan en de focus op gezondheid niet echt passen bij wat volgens mij de kern van De zilveren lepel is namelijk de Italiaanse keuken.Boekrecensie: De vegetarische zilveren lepel @ Lauriekoek.nl

De vegetarische zilveren lepel
€47,50

Posted by on 15 november, 2021