Boekrecensie: De pescetariër

De Pescetariër is een kookboek voor mensen die wel vis eten, maar geen andere dieren. Het is een kookboek met 75 visrecepten met bij vrijwel elk recept ook een vegetarische optie. Een optie zonder vis dus, want dat is waar onder niet vegetariërs nog wel eens verwarring over bestaat.

Een pescewatte?

Zelf ben ik vegetarisch volgens de definitie van de Nederlandse Vegetariërs Bond ik eet dus ook geen vis. Het officiële woord voor een wel vis etende vegetariër is pescetariër. Hoewel ik dat vrijwel nooit iemand hoor gebruiken. De meeste mensen noemen zich in zo’n geval ook vegetariër. Wat allerlei misverstanden oproept want zo kreeg ik in restaurants nog wel eens een bord vis voorgeschoteld als vegetarische schotel van de dag.

Goed, veel mensen willen dus stoppen met het eten van dieren maar maken een uitzondering op visgebied. Of eten een groter gedeelte van de tijd geen vlees dan wel vlees. Dat levert nieuwe kookboeken op, gericht op mensen die een gerecht willen aanpassen aan hun behoefte van het moment. Of voor families waarbinnen verschillende eetwensen bestaan. Eerder was er van Jo Pratt al De Flexitariër, nu is er ook de Pescetariër.Boekrecensie: De Pescetariër @ Lauriekoek.nl

Wel of geen vis?

Nu lijkt een viskookboek zo ontwerpen dat er vrijwel altijd een visloze optie van kan worden gemaakt mij best moeilijk. Veel van de gerechten die ik ken met vis, bestaan vrijwel helemaal uit de vis. Er staan ook opties in het boek die niet visloos te krijgen zijn. Andersom is er ook bij, dat het gerecht zelf al vegetarisch is en dat er een optie word gegeven om er juist vis aan toe te voegen.

De vegetarische opties zijn allemaal best creatief ingevuld. Zo kun je bijvoorbeeld aubergine hetzelfde marineren als sardines en iets langer in de oven schuiven. Gekookte rode biet in je pokébowl doen in plaats van de tonijn, of coquilles vervangen door geroosterde bloemkool. Opties als geitenkaas, tofu en ook paneer komen regelmatig voorbij om de vis in allerlei recepten te vervangen. Vaak ben ik het met Jo Pratt eens dat het goed bij de gerechten past. Het voelt nergens alsof de visloze optie de mindere optie is.Boekrecensie: De Pescetariër @ Lauriekoek.nl

Het boek

Het boek bevat recepten voor snacks en kleine gerechten, bouillons en soep, hoofdgerechten en salades en bijgerechten. Alles is heel mooi gefotografeerd. Er is een apart gedeelte bij over visbereiding. De auteur geeft in het voorwoord aan dat het belangrijk is om voor verantwoorde vis te kiezen, omdat sommige vis soorten op het punt van uitsterven staan door overbevissing.Boekrecensie: De Pescetariër @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De Pescetariër @ Lauriekoek.nl

Ik vind boeken als deze een goed idee. Soms vertellen mensen mij dat ze thuis verschillende soorten eetwensen hebben en vragen of ik nog tips heb. In het verleden was het vaak moeilijk om een paar goede tips te geven, maar nu komen er steeds meer kookboeken bij die flexitarisch van aard zijn. Binnen het boek zelf maar nu zelfs binnen de recepten. Soms kan dat net het zetje zijn om te zelf te leren hoe je een bepaalde draai aan je manier van koken te geven waardoor iedereen een prettige maaltijd heeft.Boekrecensie: De Pescetariër @ Lauriekoek.nl

De Pescetariër
Jo Pratt
Uitgeverij Citrus