Boekrecensie: De Mooie Voedselmachine

IMG_5085[1]Na het boek “Wij Zijn Ons Brein” konden de boeken over andere organen natuurlijk niet uitblijven. Nu is er dus “De Mooie Voedselmachine” over, jawel, de darmen. Klinkt dat je saai in de oren? Dat is dan ten onrechte want over de darmen valt heel wat te vertellen, dat bewijst Giulia Enders.

Gilulia is bijna afgestudeerd arts en haar zus Jill is verantwoordelijk voor alle tekeningen in het boek. Bij een boek met “medische” informatie denk je misschien aan saaie, taaie kost, maar dit boek is het tegenovergestelde. De toon is vrolijk, soms ronduit grappig en alles wordt goed uitgelegd. Ook als je vroeger niet goed hebt opgelet bij biologie kun je dit boek dus lezen. Haar boek is niet voor niets een hit in Duitsland.

De darmen hebben natuurlijk met poep te maken en zijn daarom nog wel eens een taboe. Daarom is het goed om er aan te worden herinnerd waarom je bepaalde dingen op een bepaalde manier moet doen. Het is trouwens niet zo dat het hele boek over poep gaat, het gaat ook over de spijsvertering (mond, slokdarm, maag) en alles wat daar, als dan niet zijdelings mee te maken heeft.

Recent zijn er ook nog eens ontdekkingen gedaan op het gebied van de darmen die enorm interessant zijn. Er is meer samenhang tussen de hersenen en de darmen dan tot voor kort werd gedacht. Toch nog een beetje “Wij Zijn Ons Brein” dus. Als je niet in de medische wereld vertoeft, is het toch heel interessant om kennis te nemen van ontdekkingen zoals dit.

Nu ik het boek gelezen heb weet ik weer precies hoe het zit met gluten- en lactose intolerantie, snap ik waarom ik bij EHBO heb geleerd waarom ik iemand die iets vekeerds heeft gegeten niet moet laten braken en droom ik over salmonella bacteriën met een hoedje op.

Het menselijk lichaam is zo complex, daar sta je misschien niet elke dag bij stil, dit boek is weer even een herinnering dat er nog zoveel te ontdekken valt. Fascinerend!

De Mooie Voedselmachine
Giulia Enders (illustraties: Jill Enders)