Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken

Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken @ Lauriekoek.nl De bijbel van de Indiase keuken heeft weinig met het woord van God te maken, maar wel alles met de keuken van het land India. In 230 recepten komt het hele land voorbij.

India: een groot en divers land

Paulami Joshi verhuisde vier jaar geleden naar Nederland vanuit India. Ze geeft aan dat het heel moeilijk is om een groot land zoals India compleet te vatten in een kookboek. Het is zo’n groot en divers land wat is beïnvloed door zoveel factoren. Toch heeft ze haar best gedaan om alles zo goed mogelijk in kaart te brengen. Ieder hoofdstuk bevat recepten waarmee ze is opgegroeid. Het zijn gerechten die ze leerde van haar moeder, schoonmoeder, buren, vrienden en huisgenoten.

Het boek begin met een kleine introductie over hoe je het boek het beste gebruikt. Er wordt ook een introductie gegeven in de Indiase keuken en er wordt kort en bondig uitgelegd waarom alles een curry noemen raar is. Doordat er steeds meer Indiërs naar Nederland komen wordt het kopen van ingrediënten steeds makkelijker. Paulami Joshi tipt De Indian Mart, waar zo te zien ook haar spicetrip box ook te koop is. Het was altijd al mijn bedoeling om hier langs te gaan toen in in Amsterdam woonde maar toen kwam corona. Gelukkig kan je er ook online bestellen.

De ingrediënten die je nodig hebt bij het bereiden van de gerechten van het boek worden ook apart uitgelegd. Van jaggery tot kala namak. In India wordt kennis van generatie op generatie doorgegeven, niet op papier, maar in de keuken. Er is niet een manier om een gerecht te maken, zoals David Chang al zei in Ugly Delicious authenticiteit is een totalitaire staat.Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken @ Lauriekoek.nl

Niet volledig vegetarisch

In tegenstelling tot wat sommige mensen misschien denken is De bijbel van de Indiase keuken niet volledig vegetarisch. Ik ben zelf vegetariër en als je wel eens op een kringverjaardag bent beland is daar altijd iemand je even gaat uitleggen hoe vegetarisch India is. Dat klopt niet, heel veel mensen in India eten wel vlees en vis. Online kom ik schattingen tegen van 70 tot 80% niet-vegetariërs. Als je dus een overzicht probeert te geven van de gerechten van een land belanden daar dus ook niet vegetarische gerechten in. Er is trouwens voor vegetariërs meer dan genoeg om te maken en er staan vaak ook suggesties bij recepten over hoe je iets veganistisch maakt.

De recepten in de bijbel van de Indiase keuken zijn ingedeeld naar gebied. Noord, West, Zuid, Centraal, Oost en Noord-Oost. Zo krijg je een beetje een gevoel welk gerecht geografisch waar thuishoort. Al mijn persoonlijke favorieten staan er in, de vada pav, rode linzen dahl, masala dosa, kanda bhaji. Sommige recepten zijn net weer anders dan ik ze ken en daardoor krijg ik zin om ze weer opnieuw te maken maar dan op de manier van Paulami.Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken @ Lauriekoek.nl

Er staan recepten in die ik op een doordeweekse avond zou koken maar er zijn ook gerechten bij die wat langer de tijd nodig hebben. Zo moet het beslag van de masala dosa bijvoorbeeld fermenteren en het recept hiervoor is in dit boek niet weggelaten of aangepast. Er staan in de bijbel van de Indiase keuken ook zoetigheden, ontbijtideeën, chutneys en dranken zoals lassi en chai. Kortom, er is heel veel om uit te kiezen en dat maakt het juist zo leuk.Boekrecensie: De bijbel van de Indiase keuken @ Lauriekoek.nl

De bijbel van de Indiase keuken
Paulami Joshi
Uitgeverij Carrera culinair