Boekrecensie: Boordevol groenten

Boordevol groenten is het kookboek van Tracy, Dana, Lori en Corky Pollan, familie van Michael Pollan, je weet wel van die befaamde eet-regel “eat food, mostly plants, not to much”. De boeken van Michael Pollan bevatten niet veel recepten, zijn familie, die zijn voedselfilosofie omarmd heeft, heeft daarom dit kookboek geschreven waarin groenten een hoofdrol spelen.

Van regel naar recepten

Ik was heel benieuwd naar de uitwerking van Michael Pollans ideeën. Omdat dit iets zegt over hoe hoe mensen zijn regel interpreteren. Veel mensen in mijn omgeving zien het vooral als uitnodiging om plantaardiger (veganistischer) te gaan leven, terwijl dit kookboek bijvoorbeeld veel vegetarische gerechten met zuivel bevat. Ook vis en vlees heeft zijn hoofdstukken, ook al zeggen de vrouwen in de inleiding weinig vlees te eten, vlees eten helemaal loslaten hoeft echt niet in de Pollan filosofie.Boekrecensie: Boordevol groenten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Boordevol groenten @ Lauriekoek.nl

Dieet of filosofie?

Het kookboek doet mij denken aan het VB6 kookboek van Mark Bittman, wat ook nadrukkelijk geen dieetboek was maar een uitnodiging om een bepaald dagdeel veganistisch te eten. Het valt officieel niet onder diëten maar het schurkt er wel enorm dicht tegenaan. Hoe lichtvoetig de 64 regels ook zijn, het zijn regels en als je een eetfilosofie hebt met veel regels krijg je vanzelf een dieet, of je dat als auteur nou wil of niet. Enthousiaste opmerkingen zoals dat “kimchi heel laag is in calorieën” maken mij een beetje verdrietig. Kimchi is lekker, dat lijkt mij de voornaamste reden om het te eten.

Geen dieetvoer

Gelukkig zijn de recepten bepaald geen dieetvoer. Hoewel ik de hoeveelheid vlees en vis recepten vrij groot vind, staan er allerlei op groente gebaseerde gerechten in. Klassiekers zoals hummus, chili sin carne, buddha bowls en vegaburgers maar ook kimchi pannenkoekjes en teriyaki tempeh. Heel veel vegetarische gerechten bevatten zuivel, er staan daarom niet extreem veel veganistische opties in het boek, maar wel wel wat. Dus de claim op de achterkant dat er “voor ieder wat wils is” klopt opzich wel.Boekrecensie: Boordevol groenten @ Lauriekoek.nl

Met toetjes en taart

Een aangename verrassing vond ik persoonlijk ook dat er ook nog een behoorlijke selectie toetjes in Boordevol groenten staat. Met boter en suiker, alles erop en eraan. Er is wel een courgettecake bij maar dat is een soort van cakeklassieker. Volgens sommige mensen houdt de courgette in het beslag het vocht ook vast waardoor de cake beter van structuur is. Er staan symbooltjes bij ieder recept en recepten die niet glutenvrij zijn hebben vaak suggesties om het wel glutenvrij te maken. Overal is ook een foto bij iets wat bij Amerikaanse kookboeken niet altijd vanzelfsprekend is.Boekrecensie: Boordevol groenten @ Lauriekoek.nl

Gekke tofu en ongezonde wereldkeukens

Er zijn wel gekke dingen bij in het boek zoals een traybake met groenten en stukken tofu, met daaroverheen kaas. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat dat lekker is. Hoewel ik niets tegen tofu, groenten of kaas heb klopt de combinatie niet. Ook het idee je eten uit bepaalde wereldkeukens “gezonder” moet maken vind ik altijd irritant. Omdat dat de boodschap uitdraagt dat bepaalde wereld keukens per definitie van zichzelf niet gezond zijn.

Boordevol groenten voor flexifamilies

Natuurlijk kun je met Michael Pollans eetregels eigenlijk bij bijna ieder veganistisch, vegetarisch of flexitarisch kookboek terecht. Ik denk ook dat Pollan veel van zulke kookboeken (indirect) geïnspireerd heeft. Er zijn meer van zulke boeken dan ooit. Als familiekookboek voor een gezin van flexitariërs en vegetariërs is boordevol groenten geschikt, als de vegetariërs op de vleesdagen iets vegetarisch voor zichzelf koken uit hetzelfde kookboek.Boekrecensie: Boordevol groenten @ Lauriekoek.nl

Boordevol groenten
Tracy, Dana, Lori en Corky Pollan
uitgeverij Kosmos