Hoe Vervang je een Ei?

Hoe vervang je een ei? @ Lauriekoek.nlIk heb al een blogpost geschreven over alternatieven voor melk (plantaardige melk). Nu beantwoord ik (op verzoek!) de vraag hoe je een ei kunt vervangen in een recept dat niet veganistisch is, maar dat je wel graag plantaardig zou willen maken. Natuurlijk begrijp je waarschijnlijk wel dat niet elk recept zo maar lukt met deze tips. Het is trail and error. Soms vooral error en soms onverwacht succes.

Het internet stikt van de goede ideeën. Vegan merengue taart? Bestaat. Poeder om een eidooier mee te vervangen? Bestaat en mayonaise zonder ei bestaat ook. Alleen is het een totaal ander product geworden, dan wanneer je het met ei zou maken. Verwacht dus niet 1 op 1 hetzelfde resultaat.

No Egg

Laten we beginnen met de dingen die je in de winkel kunt kopen

Oran No-egg

Voor eieren die je gebruikt bij het bakken is er het product Organ No-egg. Je moet er misschien even naar zoeken maar sommige natuurwinkels en De Tuinen verkopen het. Het werkt helaas niet in iedere cake, je baksel kan er van naar metaal gaan smaken.

The VeggThe Vegg

The Vegg is alleen te koop bij gespecialiseerde vega(n) winkels (zoals Vegabond). Dit is specifiek bedoeld om eidooiers mee te vervangen. Ik heb er nog geen ervaring mee maar het klinkt veelbelovend. Er is zelfs een speciaal The Vegg kookboek, zodat je kan ontdekken wat er met allemaal mogelijk is. Èn 10% van de winst van het bedrijf gaat naar de organisatie compassion over killing.

Talloze manieren om een ei te vervangen

Gelukkig zijn er ook nog een hoop huis-, tuin- en keukenoplossingen. Er zijn tal van verschillende manieren, die niet voor iedere toepassing het zelfde resultaat opleveren, maar het is allicht wel het proberen waard. Men kan bij het bakken 1 ei vervangen voor:

  • Lijnzaad. Het lijnzaad ei, ook wel flax egg genoemd bestaat uit 1 eetlepel gemalen lijnzaad met 3 tot 4 eetlepels water. Roer dit tot een papje.
  • Chiazaad: 1 eetlepel chiazaad met 1/3e cup water. Ook dit moet je dan tot een papje roeren en even laten staan tot het gel geworden is.
  • Een geprakte halve banaan
  • 2 eetlepels arrowroot met drie eetlepels water, tot een papje geroerd. Arrowroot vind je in de meeste natuurwinkels.
  • 3 eetlepels pindakaas
  • 1 eetlepel proteïnepoeder (op basis van soja) met drie eetlepels water. Vegan soja proteïnepoeder vind je op internet en in sommige health stores en/of supplementenwinkels. Neem overigens niet het poeder van het merk Sun Warrior, het is prima proteïnepoeder, maar het is niet op basis van soja dus het werkt niet bij het bakken.
  • 2 eetlepels maizena met drie eetlepels water (tot een papje geroerd)
  • 50 ml appelmoes
  • 50 ml sojayoghurt
  • 50 ml silken tofu. Silken tofu vind je in sommige toko’s (neem het merk Nori-Mu) en de natuurwinkel.
  • 3 eetlepels kikkererwtenmeel met 3 eetlepels water. Kikkererwtenmeel vind je in de natuurwinkel en de toko (het wordt ook wel besan genoemd).

Succes met het bakken zonder ei! Heb je tips of trucs die niet op deze lijst staan? Laat ze gerust achter in de comments.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponEmail this to someone
Posted by on 8 juli, 2014

1 Comment

  • Zelf eet ik wel eieren, maar handige tips voor wanneer ik ze niet in huis heb en toch iets wil bakken. De appelmoes en geplakte banaan kende ik al, maar lijnzaad en chiazaad is ook een goed idee!

LEAVE A COMMENT