Boekrecensie: Instock Cooking

Boekrecensie: Instock Cooking @ Lauriekoek.nlVoedselverspilling is een van mijn stokpaardjes. Zonder dat we erbij stilstaan gooien we meer weg dan we denken. Maar zelfs als we daar zelf op letten, dan kunnen we niet voorkomen dat ze supermarkt van alles weggooit. Instock is een restaurant in Amsterdam dat kookt met wat bijvoorbeeld Albert Heijn normaal zou weggooien. Het wordt er omgetoverd tot ontbijt, lunch en driegangendiner. En nu is er ook een boek om jou thuis op de Instock manier te laten koken.

Conserveren

Een van de antwoorden op weggooien is conserveren. Hierdoor zorgt je er niet alleen voor dat je eten nog even langer mee gaat., het geeft ook smaak. Zo kun je inmaken in zoetzuur, inmaken met zoet, fermenteren, drogen, invriezen, pekelen, konfijten en roken. In dit boek vind je daar recepten voor van onder andere Yvette van Boven, Meneer Wateetons en Samuel Levie. Het boek biedt niet alleen recepten, maar gaat ook in op de vraag hoe je zelf voedsel het beste goed kan houden en hoe je maaltijden kunt plannen zodat je minder verspilt. Hoe richt je bijvoorbeeld je koelkast het beste in? Hoe bouw je een maaltijd met de dingen die je over hebt? Ook is er een kleine les in de geschiedenis van het inmaken en een lesje inmaken zonder botulisme.
Boekrecensie: Instock Cooking @ Lauriekoek.nl

Per conserveringstechniek wordt uitleg gegeven en met bij de verschillende conservenringen zijn er weer maaltijdideeën gepresenteerd. Zo konfijt je eerst knoflook en vervolgens kun je met die knoflook dan weer aioli maken. Het boek is trouwens niet vegetarisch maar er komen een keur aan groente, fruit, brood en kruiden ideeën voorbij.

Bedorven?

In het verleden hebben wel eens mensen gereageerd bij kookboeken voor restjes met de opmerking dat ze echt geen bedorven eten gingen eten. Natuurlijk bedoel ik niet dat je dingen moet gaan eten die zijn gaan schimmelen, stinken of gewoon ronduit niet lekker smaken. Het is de bedoeling dat je voor die tijd iets met het eten doet zodat het lekker blijft. Zodat je dat bederft stadium ruim voor blijft. Wat dat betreft is er aan het imago van restjes nog veel te verbeteren.

Aan Instock zal het zeker niet liggen, het boek is hip, de toon is enthousiast, de foto’s mooi en ik hoop van harte dat hun restaurant een keer overbodig wordt, omdat de voedselverspilling drastisch verminderd is. Tot die tijd vind ik het een fantastisch initiatief dat van mij ook gerust in meer steden mag openen. En tot die tijd hebben we in elk geval ook nog het boek.Boekrecensie: Instock Cooking @ Lauriekoek.nl

Instock Cooking
Diverse auteurs
uitgeverij Karakter