Boekrecensie: Veggie!

IMG_5725[1]Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall is een van mijn favoriete kookboeken. Vandaag recenseer ik Veggie!, met daarin de beste recepten uit Veg! Van Veg! zijn inmiddels 40.000 boeken verkocht en daaruit blijkt wel dat ik lang de enige niet ben met een zwak voor het kookboek waarin groente een hoofdrol hebben.

Vegetarisch koken met het seizoen

Hugh Fearnley-Whittingstall heeft een eigen kookprogramma in Engeland op Channel 4. Hij is enthousiast aanhanger van biologische seizoensproducten, wat ook direct blijkt uit de indeling van het boek. De 136 recepten uit Veggie! zijn dan ook per seizoen gesorteerd. Bij elk gerecht staat een mooie foto en hier en daar vind je een eenvoudige tekening.
IMG_5732[1]

Vegetarisch voor de doordeweekse dag

De recepten zijn no-nonsense en makkelijk op een doordeweekse dag te maken. Voor sommige producten zoals de puy linzen of een bepaalde kaas, zul je naar een delicatesse winkel moeten, maar de meeste producten waar gebruik van wordt gemaakt vind je gewoon in de supermarkt bij jou om de hoek. Alle recepten zijn sowieso vegetarisch. Er staan ook veganistische recepten in. Deze worden aangegeven met een v.
IMG_5730[1]

Aanraders uit Veggie!

De tarte tartin van baby bietjes en de caponata uit dit boek zijn echte aanraders. Zelf doe ik trouwens soms wel eens meer kruiden of knoflook in de pan dan het recept voorschrijft. Ik houdt wel van deze aanwezige smaken. Het grappige is trouwens dat ik dat bij het andere kookboek van dezelfde auteur, Licht!, soms ook doe. Dit is mijn persoonlijke voorkeur. Ik hoor juist van andere mensen, dat zij de fijne ingetogen smaak van de gerechten zo waarderen. Smaken verschillen, zo blijkt maar weer.
IMG_5733[1]IMG_5729[1]
De index in dit boek is zeer makkelijk te gebruiken, zeker als je op zoek bent naar nieuwe manieren om bekende of onbekende groente tot een lekker gerecht te verwerken. Ik vind dit boek trouwens ook prima geschikt om te gebruiken als je een buffet wil klaar maken. Er zijn zoveel makkelijk te maken losse gerechten in dit boek en de meeste combineren wonderwel.

Het is prettig om steeds meer van dit soort boeken te zien verschijnen. Dit boek is weliswaar vegetarisch, maar spreekt allerlei soorten mensen aan. Er wordt niet teveel gebruik gemaakt van grote hoeveelheden zuivel om alles maar ”lekker” te maken en ook de peulvrucht (een belangrijke en voedzame bron van eiwitten en andere goede voedingsstoffen) wordt ook zeker niet vergeten. Hopelijk verschijnt over een aantal jaar River Cottage Veg! deel 2.

Oh trouwens een bijkomende voordeel voor de mensen met een krap (kookboeken)budget, dit boek, Veggie! is een tientje goedkoper ten opzichte van Veg! en bevat evengoed dus nog genoeg recepten om klaar te maken, te ontdekken en inspiratie op te doen.

Veggie!
Hugh Fearnley-Whittingstall
15,-