Boekrecensie: Plants only kitchen

Boekrecensie: Plants only kitchen @ Lauriekoek.nlGaz Oakley aka Avant Garde Vegan is een veganistische kookboekmachine. In zijn nieuwste boek, Plants only kitchen draait het om plantaardig eten zonder gedoe. Dankzij symbolen kun je snel zien of een recept snel te maken is, glutenvrij en/of eiwitrijk. Het idee is om zo te laten zien dat veganistisch eten echt voor iedereen mogelijk is.

De 70 recepten in het boek zijn onderverdeeld in ontbijt, soep, hapjes, pasta, curry, hoofdgerechten, ovengerechten, burgers, bijgerechten en salades en er zijn ook nagerechten bij. Er zijn symbolen voor glutenvrij, “kan glutenvrij”, binnen 15 minuten klaar, meal prepping, bomvol eiwit en eenpansgerecht. Bij elk gerecht staat ook nog eens een moeilijkheidsscore een getal van 1 tot 10. De loempia’s met paddenstoelen en 5-kruidenpoeder scoren hierop bijvoorbeeld een 7 terwijl de brownie met gekarameliseerde appel een 3 scoort op de schaal van moeilijkheid.Boekrecensie: Plants only kitchen @ Lauriekoek.nl

Eiwitrijk

De claim eiwitrijk vind ik niet zo gek. Veel mensen zijn als ze plantaardig eten toch wel bezig met hoeveel eiwitten ze binnen krijgen, zeker in het begin. Het is ook de enige voedingsgroep die nog geen slechte naam heeft, terwijl koolhydraten en vetten wel al door de mangel zijn gehaald. Gelukkig heeft een veganistisch dieet ook ruimvoldoende eiwitbronnen te bieden, in de vorm van bijvoorbeeld bonen, tofu en seitan. Er staan dus genoeg recepten in waar je je eiwitten uit kunt halen. Er zijn ook overigens kookboeken waar het niet op de cover staat waarbij dat ook het geval is.Boekrecensie: Plants only kitchen @ Lauriekoek.nl

Geen ingewikkelde ingrediënten

Een van de andere claims die het Plants only kitchen kookboek maakt, is dat het geen ingewikkelde ingrediënten gebruikt. Toch denk ik dat het als je veganistisch gaat koken handig is om een keer bij de toko of de natuurwinkel langs te gaan. Lang niet iedere supermarkt heeft alles. Kikkererwtenmeel, kala namak, aki of zelfs tempeh zijn van die ingrediënten die je in sommige supermarkten kunt vinden, maar het is helaas geen vanzelfsprekendheid. Natuurlijk kun je veel van deze ingrediënten ook gewoon online bestellen. Al is het altijd leuk om langs de gaan bij een goed gesorteerde Aziatische winkel, veel leuker dan naar de supermarkt vind ik zelf.

Gaz’ meest eenvoudige kookboek tot nu toe

Ik denk dat Plants only kitchen het meest makkelijke kookboek van Gaz Oakley tot nu toe is. Ik vond zijn Vegan 100 en kerstkookboek nogal bewerkelijk. Het lijkt ook het minste op alternatieven als veganistische geraspte kaas en kant-en-klare vegan alternatieven te leunen. Hoewel ze hier en daar in het boek nog wel voorkomen. Het boek biedt voor een groot gedeelte eerlijke maaltijden die je makkelijk om een doordeweekse dag kunt klaarmaken. Pasta met tomatensaus, lasagne, een goede curry, dat soort werk en zo nu en dan een project zoals portobello wellington.Boekrecensie: Plants only kitchen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Plants only kitchen @ Lauriekoek.nl

Plants only kitchen
Gaz Oakley