Boekrecensie: Tasty Asia

Boekrecensie: Tasty asia @ Lauriekoek.nlTasty Asia is the greatest hits van het Aziatische continent in één kookboek. Er zijn nogal wat gerechten die in dit boek zouden kunnen, van Japan tot China van Korea tot Thailand. Azië beslaat ook nogal wat landen die allemaal van land tot land, maar zelfs binnen het land zelf een hele hoop opties en variatie hebben. Toch is het schrijver Filip Poon gelukt om een selectie te maken.

Basiskennis opdoen bij oma

Filip Poon vertelt in zijn voorwoord dat hij graag naar zijn opa en oma ging omdat hij Chinees eten kreeg, wat hij erg lekker vond. Een aantal van die recepten zijn in Tasty Asia beland. Net als wat basiskennis over koken, zoals wokken en stomen maar ook over ingrediënten als msg en de verschillende soorten noedels die je bij de toko kunt kopen.
Boekrecensie: Tasty asia @ Lauriekoek.nl

De recepten zijn ingedeeld naar voor- en bijgerechten, streetfood, doordeweeks en weekend. De doordeweekse recepten zijn iets makkelijker te maken op een drukke doordeweekse dag, de weekendrecepten kosten wat meer moeite. Tussen de recepten door vind je verschillende stukjes met informatie, bijvoorbeeld over waarom MSG, het door iedereen zo verdacht gemaakte ingrediënt, helemaal niet gevaarlijk is. Ieder recept is voorzien van een foto van het eindresultaat en ook de verschillende ingrediënten zijn mooi gefotografeerd.

Ik denk dat ieder Aziatisch gerecht wat ik zou kunnen opnoemen, als ik de populairste in een top 60 zou moeten zetten, wel in dit kookboek staat. Kimchi? Check! Bahn mi? Check! Pad Thai? Uhu! Ramen? Aanwezig. Ook gerechten die misschien niet acuut thuis te brengen zijn in één keuken staan er in, zoals zoetzure kip of rode kipcurry. Qua ingrediënten kun je veel in de supermarkt vinden, al weet je als je naar de toko gaat echt helemaal zeker dat je alles kunt shoppen wat je nodig heb en meer. Filip Poon moedigt je ook aan om eens een wat duurder pakje instant noedels te proberen.

1/3 vegetarisch

De verhouding vega niet vega is ongeveer 1/3e vega op 2/3e niet vega. Als ik goed heb geteld zijn er 17 vegarecepten. De vegarecepten zijn ook wat vaker opties als een eenvoudig noedelgerecht, een gemarineerd ei of chili olie. Bij veel recepten heb ik het idee dat ze makkelijk vega gemaakt kunnen worden. Er worden alleen helemaal geen suggesties gedaan om ze vega of vegan te maken. Wel opmerkelijk is dat de kimchi dan wel weer vegan is, die bevat normaal gesproken vaak vissaus.Boekrecensie: Tasty asia @ Lauriekoek.nl

Er zijn momenteel zoveel verschillende kookboeken over de verschillende landen in Azië te krijgen, ik zou bijna durven zeggen meer dan ooit tevoren. Als je niet weet waar je moet beginnen maar wel je persoonlijke favorieten in een boek wil hebben of een boek wil kopen voor iemand die net begin met koken dan kan Tasty Asia een goed begin zijn. Voor de gevorderde keukenpersoon of vega(n) zou ik voor een andere titel gaan die specifieker in gaat op de keuken van een specifiek land, of een boek dat meer vegan(n) opties biedt.Boekrecensie: Tasty asia @ Lauriekoek.nl

Tasty Asia
Filip Poon
€26,99