Boekrecensie: Duurzaam lekker eten

Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nlDuurzaam lekker eten. Ik denk dat dat is wat veel mensen wel zien zitten. Ik denk dat er nog nooit zoveel aandacht is geweest voor groenten, of veganistische gerechten als nu. Natuurlijk zijn er ook boeken die een stap verder gaan en compleet focussen op duurzaam.

Ik heb al een keer eerder een kookboek van Martin Kintrup gerecenseerd, ik was daar toen best enthousiast over. Ik wist niet dat hij naast kookboekenschrijver ook landschapsecoloog was, maar dat is hij dus. In zijn nieuwe boek vertelt hij je hoe je over kunt stappen op een duurzamere leefstijl.

Duurzaamheid: een introductie

Het begint met een korte introductie van wat je in- en rond de keuken kunt doen om het daar duurzamer te maken. Natuurlijk komt ook boodschappen doen aan bod, er zijn kalenders met wat wanneer in het seizoen is, keurmerken om op te letten en tips over wat je beter kunt laten. Elk hoofdstuk in het boek is een uitgewerkte tip. Eet groener, eet je restjes, een de delen die je normaal weg zou gooien, ga wildplukken, maak het zelf, ga tuinieren.Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nl

Geen vegetarisch boek

Je zou misschien verwachten dat het een compleet veganistisch boek is, maar dat is niet zo. Martin Kintrup is zeker wel kritisch op vlees en deelt de juiste feiten. Hij vindt vooral dat mensen veel minder vlees moeten eten en meer wild, want dat is volgens hem duurzamer. Ook op vis is hij kritisch maar ook dat raadt hij niet compleet af. Zo zie je maar over wat duurzaam is en wat niet is het laatste woord nog niet gezegd.

De recepten zijn bedoeld om vegetarischer te eten, om restjes zoals aardappels, oud brood of groenten op te maken, om stelen en pitten te eten en om de winkel te mijden.  Je kunt dus dingen verwachten als pesto met hennepzaad, veggieburgers, radijsloofsalade, geroosterde pitten. Recepten die je gewoon op een doordeweekse dag kan maken. Weinig hele moeilijke gerechten of onvindbare ingrediënten. Een natuurwinkel in de buurt is altijd wel fijn in kader van de duurzaamheid natuurlijk.Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nl  Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nl

Extra tips

Een bonus vind ik de tuintips, het is heel leuk om zelf wat kruiden of slamix te zaaien en de oogsten. Je kunt je eigen keukenafval composteren als je wat meer ruimte hebt. Het is misschien iets klein om te doen, maar zeker niet minder bevredigend. Ik vind het ook cool dat hij dingen als bijenwasdoek kent en aanraadt. Alleen heb ik het idee dat zero waste in Duitsland, waar Martin Kintrup vandaan komt, veel groter is dan in Nederland. Hier is niet in iedere stad een verpakkingsvrije winkel. Gelukkig zijn er online goede initiatieven.

Je kunt heel veel dingen doen om zelf zo duurzaam mogelijk te leven. De meeste dingen zijn helemaal niet zo moeilijk of ingewikkeld als mensen denken. Hoewel ik het niet eens ben met Martin Kintrup op het gebied van vlees eten, vind ik dat hij met duurzaam lekker eten een fijn boek heeft geschreven met hele praktische tips en recepten waar mensen die duurzaam willen doen, maar niet helemaal weten waar ze moeten beginnen prima mee uit de voeten kunnen.Boekrecensie: Duurzaam lekker eten @ Lauriekoek.nl

Duurzaam lekker eten
Martin Kinrup
Forte culinair