Boekrecensie: Gloeiend Groen

Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nlDit is het seizoen waarin je als vegetariër ineens de barbecue mag aansteken Gloeiend Groen is het derde barbecueboek dat ik deze lente recenseer. Ik denk dat ik het eigenlijk ook het leukste kookboek van de drie vind. Waar groenten het op de gemiddelde barbecue verliest van het vlees en misschien zelfs wel de salade en het stokbrood heeft groente en fruit in dit boek juist de hoofdrol.

Welmoed Bezoen

Welmoed Bezoen, Groeide op in Friesland en Portugal en werkte in verschillende patisseriezaken en in de keuken bij Ron Blaauw. Ze ontwikkelt recepten voor verschillende tijdschriften en reist volgens de achterkant van haar boek de hele wereld over op zoek naar nieuwe smaken. Ze staat regelmatig zelf op de foto’s in het boek, etend, achter de barbecue of gewoon, in zomerse sferen.

Welke barbecue

Gloeiend Groen begint met een introductie in de wereld van barbecues. Waar andere boeken het laten bij algemeenheden waar je niet zo heel veel kan heeft Welmoed Bezoen wel een mening over wat je het beste kunt kopen. Ook geeft ze tips over welke aanmaakblokjes en kolen je het beste kunt kopen. Het klinkt in ieder geval allemaal alsof het komt van iemand die regelmatig barbecuet en weet waar ze het over heeft.Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nl

Geen intimiderende recepten

De recepten zijn onderverdeeld in groenten en fruit. Lekker eenvoudig, er komt een breed scala aan groente en fruit voorbij. Van abrikoos en sinaasappel van asperge tot zoete aardappel. De recepten zelf zijn qua ingrediëntenlijsten zijn ze over het algemeen niet intimiderend lang. Al geeft Welmoed wel aan dat je voor goede kwaliteit ingrediënten moet kiezen qua olie en azijn, wat ik met haar eens ben. Soms moet je wat voorbereidingen doen, zoals iets marineren. Hoewel een echte BBQ freak vast in elk seizoen de barbecue aansteekt zie ik me dit op een zomerse dag ook nog wel voor elkaar krijgen qua moeite.Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nl

Gloeiend groen: je kunt alle kanten op

De recept omschrijvingen zijn niet lang maar hoeven dat ook niet te zijn, door de indeling van het boek op groente en op alfabet vind je wat je zoekt heel snel. Bij elk recept staat een kleine tip of inleiding door Welmoed. Niet bij ieder recept staat een foto, maar er staan genoeg foto’s van eten in het boek. Er staan dingen in het boek als groenten aan een spies maar ook salades, dips, desserts. Geen burgers van bonen die uit elkaar vallen en niet overal tofu in. Gewoon groenten op allerlei manieren no nonsense op de goede manier. Gloeiend Groen is een vegetarisch boek maar de nadruk ligt daar niet perse op. Hoewel er veganistische opties in het boek staan is het niet bijzonder veganistisch. Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nl

Lekker barbecueën

Nu het weer al zo mild is krijg ik toch het gevoel dat ik binnenkort eens iets aan moet steken in mijn niet bestaande achtertuin. In mijn ideale achtertuin zou ik een pizzaoven hebben en voldoende ruimte voor een bescheiden barbecue. Een mens mag dromen. Tot de tijd doe ik het met een kleine barbecue en wat groenten. Soms is dat alles wat je op een zomerse dag nodig hebt.Boekrecensie: Gloeiend Groen @ Lauriekoek.nl

Gloeiend Groen
Welmoed Bezoen
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar