Boekrecensie: Maaltijdsalades

Boekrecensie: Maaltijdsalades @ Lauriekoek.nlMaaltijdsalades, de titel van dit kookboek draait er niet omheen. Er staan in dit boek 75 salades, ingedeeld per seizoen. Meestal hartig soms ook zoet met een niet al te lange ingrediëntenlijst.

Emily Ezekiel woont in Londen, ze is kookboekauteur en foodstylist met een studio aan huis. Je kunt haar kennen van haar boek 100% volkoren. Ze heeft gewerkt met grote namen als Nigella Lawson, Jamie Oliver en Anna Jones.

De basis

Het boek begint met een paar basisdingen. Welk keukengerei en welke ingredienten zijn handig om in huis te hebben? Ook adviseert ze groenten en fruit af te wassen met water en azijn tegen de pesticiden. An sich ben ik niet tegen het wassen van groenten en fruit, integendeel. Alleen de ik denk niet dat dat helpt tegen het binnenkrijgen van al dan niet aanwezig gif. Ook legt ze uit hoe je verse waren het beste kunt bewaren zodat je ze altijd bij de hand hebt als je je Maaltijdsalades wil gaan maken.
Boekrecensie: Maaltijdsalades @ Lauriekoek.nl

Per seizoen

De salades zijn ingedeeld per seizoen. Ieder seizoen heeft een klein overzicht van groenten en fruit die dan in het seizoen zijn en bij welke ingrediënten ze passen. Soms wordt daarbij verwezen naar een specifiek recept. De recepten zelf hebben geen intimiderend lange ingrediëntenlijsten en ze zijn ook nooit echt moeilijk om te maken. Soms heb je nog wel een losse dressing of garnering nodig, die je daar ook bij zal moeten maken. Daarvoor staan recepten achterin het boek, maar zelfs die zijn nooit echt moeilijk en kunnen vaak van te voren ook worden gemaakt.

Recepten voor twee

De recepten zijn opvallend vaak voor twee personen. Er staan vegetarische recepten in het boek, in veel van deze recepten wordt vaak kaas gebruikt. Mede daardoor is er vrij weinig veganistisch. Ik denk dat de verhouding vlees/vis en vega 60/40 is. Bij ieder gerecht staat een foto van het eindresultaat. Er staan soms ingrediënten in waarvoor je iets nodig hebt die de supermarkt waarschijnlijk niet verkoopt, zoals shisho blaadjes, gochujang of Thaise basilicum. Al zou ik over het algemeen zeggen dat je met een goed gesorteerde supermarkt in de buurt het meeste uit Maaltijdsalades kunt maken.

Divers, maar vertrouwd

De recepten in Maaltijdsalades zijn best divers, ze bevatten verschillende granen, verschillende soorten groenten en fruit. Er staan veel klassiekers in fatoush, aardappelsalade, panzanella, Griekse salade met feta en salades in een jampot om mee te nemen. Qua recepten zie ik er niet echt iets bij wat ik heel erg vernieuwend vind, of een combinatie waar ik nog niet aan had gedacht, maar al met al zijn het prima Maaltijdsalades. Als je op zoek bent naar manieren om je thuiswerklunch op te vrolijken en meer groenten binnen te krijgen is dit je boek.

Maaltijdsalades
Emily Ezekiel
€25,95