Boekrecensie: Uit één bakblik

Boekrecensie: Uit één bakblik @ Lauriekoek.nl
Uit één bakblik van Edd Kimber is een slim boek. Ik denk dat als er een ergernis is onder bakkers is dat je precies niet de vorm in huis hebt die een bakboek voorschrijft. Je kunt niet blijven kopen en misschien wil je wel helemaal geen kast vol bakvormen in huis. Dit boek gebruikt één en dezelfde bakblik voor alle 70 recepten.

Edd Kimber is een van de winnaars van the Great British Bake-off. Tijdens de semi-lockdowns heb ik verschillende van de recepten van zijn Instagramaccount gemaakt. Ik vond ze erg lekker. Toen ik zag dat hij in Engeland een kookboek had gebracht hoopte ik dat het vertaald zou worden. Eigenlijk borduurt het boek voort op de populariteit van de bakplaat kookboekserie.

Het ideale bakblik

De vorm die Edd gekozen heeft is min of meer ook een rechthoekige bakplaatvorm van 23 bij 33 en 5 cm hoog. Ze zijn er in allerlei soorten en maten geeft Edd ook al toe in zijn voorwoord. Hij is geen fan van glas of keramiek. Hij denkt dat metaal wel geschikt is voor zijn recepten. Zelf gaat hij voor Nordic Ware, bekend van de prachtige Bundt vormen. Hij raad vormen met en zwarte coating af omdat deze warmte absorberen en er daarom het risico is dat je baksel te snel bruin wordt. Als je die gebruikt moet je oven temperatuur bijstellen.

Rijke recepten

Na een uitgebreide instructie over de vier methoden om de vorm voor te bereiden op je baksel volgen de recepten. De 70 recepten zijn verdeeld over hoofdstukken als cakes, repen en koekjes, gebak en taart, dessert en no-bake, broodjes en brood. Achterin vind je nog een snel overzicht van waar je moeilijker te krijgen ingrediënten vind en een toelichting van Edd bij verschillende ingrediënten die hij in het boek gebruikt.

Ik vind de recepten typisch Edd Kimber. Turtle brownies met roggemeel bijvoorbeeld, of merenguetaart met grapefruit, ondersteboven bananen-boekweitcake of ene espesso-chocoladeflan. De recepten zijn rijk, je ontkomt niet aan boter en room en andere patisserie-ingrediënten. Er staan eenvoudige recepten in Uit een bakblik zoals dutch baby, feitelijk een grote in de oven gebakken pannenkoek, tiffin en rice crispy treats. Als je van een uitdaging houdt, ben je ook aan het goede adres, deeg lamineren, karamel maken, boter bruinen, ijs maken. Het zijn allemaal technieken die je in het boek kunt vinden.

Een echt Brits bakboek

Je merkt ook aan de ingrediënten wel goed dat dit een Brits boek is, met double cream in veel recepten. Er staat natuurlijk bij dat je ook slagroom kunt gebruiken, toch zou ik je aanraden om als het kan op zoek te gaan naar double cream, het resultaat is dan veel rijker, want meer vet. Ook voor Ovomaltine (een moutdrank) moet je even op zoek naar een Britse winkel, of een toko want die verkopen het ook vaak is mijn ervaring. Britse recepten zijn ook verbouwd qua naam, zo is een custard slice een vanilletompouce geworden. Sticky dadelpudding is ook een beetje een gekke want een pudding is in het Nederlands iets anders dan in Engeland. Beetje lost in translation, maar wel lekker.Boekrecensie: Uit één bakblik @ Lauriekoek.nl

Het concept van het ene bakblik maakt niet dat je opties minder worden. Dat laat dit boek wel zien, je kunt in een bakvorm zoveel bakken. Van brood tot koek, van cake tot pannenkoek, je mist niets. Goed bedacht van Edd Kimber. In Engeland is hij trouwens alweer verder gegaan met nog meer goede ideeën waaronder een Uit een bakblik makkelijk en ook slim: een bakboek voor kleine batches.

Uit een bakblik
Edd Kimber
Uitgeverij Kosmos