Boekrecensie: Koken, eten, leven

Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nlKoken, eten, leven is de titel van het nieuwe boek van Nigella Lawson. In eerste instantie dacht ik dat het geen kookboek zou worden maar een bundel essays. Dat had ik mis er staan wel degelijk recepten in maar het is ook heel goed als leesvoer alleen.

Dit boek voelt op een of andere manier als een voortzetting van Hoe te eten, het kookboek van Nigella dat 20 jaar geleden voor het eerst verscheen. Ook daarin staan recepten, maar ook veel tekst en ook daar voelt de tekst bijna aan als een dialoog. Het voelt vriendschappelijk en raadgevend, het is precies te juiste toon. Als er later door iemand naar gevraagd werd zei Nigella dat ze het boek eigenlijk geschreven had met haar overleden zus in gedachten.

Reflectie

In koken, eten, leven reflecteert Nigella op allerlei zaken rond eten. Wat is een recept? Ze brengt een ode aan bruin eten en denkt nu, in een periode waarin we geen gasten mogen ontvangen, aan wat voor privilege het ontvangen van gasten eigenlijk is. Soms begint iets als een essay en eindigt het in het geven van een hele reeks kleine recepten. Daarna volgt vaak een groot uitgewerkt recept, met een foto en een heel uitgebreid stappenplan. Zowel de opties in de essay als de recepten zijn typisch Nigella. Het boek lijkt vooral veel leesvoer te zijn maar biedt wel 100 recepten.Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nl

Voor ieder wat wils

Er zijn vaste bestanddelen in elk Nigella boek, kip, baksels, het opnieuw combineren van bekende recepten. Die zijn er hier ook. Het vervult wat dat betreft ook de craving die ik als Nigella fan heb. Toch zijn er ook dingen die mij opvallen. Zo heb ik het idee dat Nigella bewust benoemd wat veganistisch is en zegt het een uitdaging te vinden om veganistische recepten te bedenken, omdat het haar creatief maakt. Ook wordt er benoemd wat glutenvrij is en glutenvrij kan. Ze wil echt dat in haar boek voor ieder wat wils staat en daar is ze best goed in geslaagd. Ook in de uitstekende index kun je alle opties snel terugvinden.Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nl

Er zijn onmiddellijk een aantal recepten op mijn “moet ik nog maken” receptenlijst gegaan. De bulgur met geroosterde groenten, ijs van double cream met citroen of limoensap en advocaat, bananenbrood met tahin dat je als cake, maar ook als “pudding” kan eten, chocoladekoekjes, pindakaastaart, dipsaus van geschroeide ui en aubergine en geroosterde kweepeer. Ik ben het met Nigella eens de geur van kweepeer doet iedere geurkaars in het niet vallen. Oh en vergeet ook de Baskische cheese cake niet, al een tijdje een hype, maar Nigella combineert hem met een dropsaus.Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nl

Een leesboek

Al met al is koken, eten leven een heerlijk leesboek. Waar ik bij Nigel Slater een oorfauteuil bij de open haard aanhaalde zou ik bij Nigella voor een warm bad gaan. Het zijn allebei heerlijke boeken om mee te ontspannen en ook echt om uit te koken. Ik weet dat 2020 niet het meest prettige jaar is maar ik zei het hier op mijn blog al eerder: qua kookboeken is 2020 bepaald niet slecht. En dat is een prettig tegenwicht.Boekrecensie: Koken, eten, leven @ Lauriekoek.nl

Koken, eten, leven
Nigella Lawson
Uitgeverij Atlas Contact