Boekrecensie: Kefir & Kombucha

Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nlWe gaan dit kookboekjaar bruisend in met een recensie van een Kefir & Kombucha kookboek. Voor de mensen die al het fermentatie gedoe nu al beu zijn heb ik slecht nieuws. Ik heb het gevoel dat dit nog wel even gaat aanhouden. Op steeds meer plekken kun je gefermenteerde dranken krijgen die niet bier of wijn zijn. Steeds meer mensen willen het ook zelf maken, merk ik aan mijn mailbox. Gelukkig komen er steeds meer boeken bij waar in staat hoe dat moet.

Kefir & kombucha en nog veel meer

Het boek Kefir & kombucha is geschreven door Sebastian Landaeus en Nina Lausecker, zij zijn oprichters van een micro-brouwerij in het zuiden van Frankrijk waar ze biologische kombucha produceren. Ze weten dus waar ze het over hebben. Hoewel het boek Kefir & kombucha heet zijn dat niet de enige dranken die aan bod komen. Er komt een keur aan dranken aan bod, van fruit en melk kefir, tot mede, gingerbug tot amazake en rejuvelac.Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nl

Een basis recept, veel variatie

Elk recept in Kefir & kombucha begint met een basis versie waar goed wordt uitgelegd wat je moet doen inclusief handige timeline van wat wanneer waar ongeveer plaats vindt. Daarna volgen er opties om je basisdrank te aromatiseren. Zo kun je als je de basis onder de knie hebt blijven afwisselen in smaken.Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nl

Fermenteer spullen steeds beter te krijgen

Bij fermentatie kan het zijn dat je soms startculturen nodig hebt, zoals kojiculturen, kefirkorrels of een SCOBY. Het goede nieuws is dat het soms even zoeken is maar dat ze steeds algemener verkrijgbaar worden. Dat mensen op zijn minst weten waar je het over hebt als je er om vraagt. Er zijn in ieder geval meer webwinkels die op de groeiende interesse inspelen. Ook heb ik het idee dat het in het informelere circuit meer aanbod is. Het kan dus zeker geen kwaad om in je omgeving te informeren als je met iets wil beginnen.Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nl

Kraanwater en RVS

Er zijn een paar dingen aan het boek die mij opvallen. Het eerste is dat ze het hebben over mineraalwater uit fles. Dat is in Nederland niet nodig, er zit geen chloor in het kraanwater. Kraanwater in Nederland wordt streng gecontroleerd en is een stuk milieuvriendelijker dan water uit fles. Als je je er echt zorgen over maakt dan zou ik zeggen koop een Brita kan. Zelf gebruik ik gewoon ongefilterd kraanwater, zo uit de kraan. Het andere wat mij opvalt is het gebruik van RVS keukengerei zoals RVS lepels en trechters. Zelf heb ik hout, glas en siliconen. Juist geen RVS, omdat de meeste mensen zeggen (in boeken, internet en real life) dat je daarmee je cultuur nadelig kan beïnvloeden.

Kefir & kombucha een fijn boek

Als je met de zomer in het voorruitzicht wil beginnen met het maken van je eigen bruisende dranken dat is dit een fijn boek om mee van start te gaan. Alles wat je moet weten staat er in. Er staan 18 verschillende dranken in, dus je hebt in ieder geval wat te doen als je ze allemaal wil proberen. Fermenteren is uiteindelijk ook gewoon ergens mee beginnen en er steeds beter in worden. Je hebt er geen ingewikkelde spullen of dure cursussen nodig. Een boek is ruim voldoende.Boekrecensie: Kefir & Kombucha @ Lauriekoek.nl

Kefir & kombucha
Sebastia Landaeus en Nina Lausecker
€17,95