Tijdschriftentrend
Naast de normale Happinez lag de afgelopen maand ook nog een ander tijdschrift in de schappen van dezelfde makers:Happi-food. Een tijdschrift wat helemaal gewijd was aan lekker en gezond eten, het allerleukste? Hij is helemaal vegetarisch! Er staan interviews in met mensen die allemaal een eigen eetwijze of dieet hebben en uitleggen waarom dit voor hen werkt. Verder vind je in dit tijdschrift een hoop leuke producten, recepten, informatie over superfoods en ayurveda en een origineel vormgegeven artikel over bijzondere dingen die je bij de natuurwinkel kunt kopen. De vormgeving is door het hele blad trouwens prachtig en het eten is heel aantrekkelijk gefotografeerd, kortom een tijdschrift vol inspiratie.
Jullie hebben Happi-food vast allemaal al gelezen. Deze speciale uitgave van Happinez is echter niet het enige tijdschrift dat op de duurzame (voeding) tour gaat. Zo is Allerhande van deze maand helemaal vegetarisch, met groente in de hoofdrol! Iets wat ik een paar jaar geleden nooit zou hebben gedacht, dat ze zoiets zouden doen. Ook Libelle had in april veel aandacht voor duurzaamheid, inclusief een extra bijlage over ‘het nieuwe eten’ (met o.a. een interview met Lisette Kreischer er in) en iets langer geleden kwam Delicious ook nog met een duurzame editie. Deze tijdschriften waren beide overigens niet compleet vleesloos, maar al wel veel meer gefocust op duurzaamheid en gezondheid. Een beetje zoals Smaakmakend meestal is, waar iedere editie voldoende vegetarische recepten in staan.
Allerhande, mei 2013
Libelle, nr. 17, april 2013
Ondanks dat duurzaamheid en vegetarisme een trend blijken te zijn onder goed gelezen tijdschriften, vind ik het jammer, dat het eigenlijk altijd eenmalige uitgaves zijn, alsof duurzaamheid een leuk thema is, maar niet iets dat bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd herhaald kan worden, met nieuwe ontwikkelingen, onderwerpen en invalshoeken. Duurzaamheid is nog altijd niet de norm, maar zou het eigenlijk wel moeten zijn. Volgens mij is er best ruimte voor een duurzaam tijdschrift op de markt, mits men dit goed aanpakt. Vega, de bewuste glossy van vorig jaar, is helaas geen blijvertje gebleken, maar met alle aandacht voor duurzaamheid binnen de bestaande tijdschriften die hier tot enige tijd geleden nog geen aandacht voor hadden, lijkt er wel steeds meer een markt voor te zijn. Tot die tijd hoop ik op nog meer, al dan niet eenmaligeduurzame uitspattingen binnen het reguliere tijdschriftenaanbod.
Laatste reacties