Boekrecensie: De bijbel van de Koreaanse keuken

Boekrecensie: De bijbel van de Koreaanse keuken @ Lauriekoek.nlToen ik zag dat De bijbel van de Koreaanse keuken het nieuwe deel van de landenbijbel serie van uitgeverij Carrera werd, maakte mijn hart een sprongetje van vreugde. Ik houd van de Koreaanse keuken en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Er is wat mij betreft dan ook genoeg ruimte voor kookboeken over de Koreaanse keuken op mijn boekenplank en ook op de Nederlandse kookboekenmarkt. Als er een verschijnt doe ik mijn best er hier op Lauriekoek aandacht aan te besteden.

Sang-Ah Yoo

Dit kookboek is geschreven door Sang-Ah Yoo en haar moeder Myung-Ki Min. De ouders van Sang-Ah Yoo waren een van de eerste Koreanen in Nederland. Haar ouders bouwden hier een nieuw leven op en bij dat leven hoorde uiteraard de Koreaanse keuken. Het was een zoektocht naar de juiste ingrediënten, wat soms leidde tot fusion gerechten dit ook in dit kookboek staan. Myung-Ki Min en haar man Jung-Ha Yoo runnen inmiddels 20 jaar een Koreaans restaurant in Den Haag. Ze zijn inmiddels 87 en 78 jaar oud.Boekrecensie: De bijbel van de Koreaanse keuken @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De bijbel van de Koreaanse keuken @ Lauriekoek.nl

In één keer op tafel

De Koreaanse maaltijd komt altijd in één keer op tafel wordt in het begin van het boek uitgelegd en altijd met de drie-eenheid rijst, soep en bijgerechten, ook wel banchan genoemd. Die laatste zijn vaak koud en het is de bedoeling dat je ze met je tafelgenoten deelt. De gerechten kunnen verschillen afhankelijk van waar je woont, hoe het landschap daar ter plaatse er uit ziet, waar naar gevist word. Er zijn uiteraard feestdagen waar speciale gerechten bij horen. Als je drinkt horen daar ook hapjes, ookwel anju bij.Boekrecensie: De bijbel van de Koreaanse keuken @ Lauriekoek.nl

Inclusief Noord-Korea

Zoals alle landenbijbels is ook De bijbel van de Koreaanse keuken ingedeeld in regio’s. De fusiongerechten waarin Myung-Ki Min Nederlandse ingrediënten gebruikt zijn ingedeeld in regio Noord, omdat ze in Seoul is geboren. Soms is de afkomst van een gerecht niet zeker en is er door de auteurs zelf een keuze gemaakt, waarmee ze dan weer niet willen zeggen dat dat de enige regio is die ergens om bekend staat. Recepten die helemaal geen duidelijk aanwijsbare plek hebben waar het allemaal begon zijn geschaard onder Zuid-Korea. Ook Noord-Korea, het land ontbreekt niet in deze bijbel.

Niet enkel gefrituurd voedsel

Op sociale media zie je soms, als het over Koreaans eten gaat, creaties die niet zouden misstaan in een snackbar. Veel gefrituurd en soms met een berg geraspte kaas, of smeltkaas. In dit boek vind je niets van dit alles. Uiteraard komen de gerechten die veel mensen nu kennen zoals kimchi, bulgogi, bibimbap, japchae allemaal terug in het boek en kimchi zelfs in meerder gedaantes. Het is dan ook erg belangrijk voor de Koreaanse keuken en erg lekker. Toetjes en zoetigheden zijn daarentegen behoorlijk in de minderheid. Er staan een paar zoetigheden in maar het allergrootste deel is hartig.

Qua ingrediënten heb je uiteraard soms wat nodig wat je misschien nog niet kent. Het goede nieuws is dat juist omdat Korea nu zo populair is de ingrediënten steeds beter verkrijgbaar zijn. Zelfs in de supermarkt kun je het merendeel al in de schapen aantreffen, al kun je er niet altijd op rekenen. Ik denk dat je bij de toko’s het meeste kans maakt op zowel de houdbare als de verse ingrediënten als bepaalde paddenstoelen, perillablad en Aziatische bieslook. Voorin het kookboek staat ook nog een ingrediëntenlijst met uitleg over de minder bekende ingrediënten.

Best nog wat vega

Er staan zeker vegetarische opties in De bijbel van de Koreaanse keuken, al gaat er toch nog veel vlees en met name vis in. In bouillon bijvoorbeeld, of als vissaus, of een beetje garnaaltjes voor hartigheid. Dat ligt voor de hand want Korea heeft een boel land aan zee. Ik vind het moeilijk een exact getal te geven maar ik zou zeggen 50/50. Vooral de bijgerechten, de banchan zijn vaak groenten die erg eenvoudig maar lekker zijn klaargemaakt. Uiteraard ontbreekt ook tofu niet. Van sommige gerechten staat er een foto in het boek, soms moet je het qua eindresultaat met je fantasie doen.

Een toevoeging

Ik vind De bijbel van de Koreaanse keuken een toevoeging aan het kookboekgamma. Het is geschreven door twee mensen die al Koreaans aten voordat het hip werd. De gerechten spreken voor zichzelf en zijn nog steeds zeer de moeite van het maken waard. De persoonlijke inleidingen en de recepten met Nederlandse ingredienten geven een uniek perspectief op de Koreaans eten in Nederland.

De bijbel van de Koreaanse keuken
Myung-Ki Min en Sang-Ah Yoo
Carrera culinair