Boekrecensie: Leon Zoete Waren & Hartige Zaken

De boeken van Leon zijn kleurrijk en prettig om naar te kijken, de kaften doen denken aan van die blikjes Spaans gerookt paprikapoeder. Poëzie plaatjes, zwierige letters, dat idee. Leon is een Engelse restaurantketen en dan niet een keten die zielloze hamburgers en patat verkoopt, nee in tegendeel. Alles wordt er vers gemaakt, van echte ingrediënten.
Leon brengt ook kookboeken uit, ik bespreek vandaag het boek Zoete Waren & Hartige Zaken. Een boek waarbij de bakliefhebber zijn of haar hart bij op kan halen, beginner of gevorderd.

Ingredienten

Het boek begint met het geven van informatie over ingrediënten en de materialen die je eventueel nodig hebt. Ook worden een paar technieken uitgelegd die in het boek gebruikt worden. Omdat dit een van oorsprong Engels kookboek is, zijn de typisch Engelse ingrediënten die hier niet verkrijgbaar vertaald naar Nederlandse opties.

Glutenvrij en tarwe vrij en low GI

Een van de opvallende dingen aan dit bakboek, is dat een aanzienlijk gedeelte glutenvrij is en een aanzienlijk gedeelte tarwevrij. Het verschil tussen de twee is dat spelt niet glutenvrij (zoals vaak word gedacht) is maar wel tarwevrij. Ook wordt er goed aangegeven wat een lage glycemische index heeft, welke recepten weinig verzadigde vetten bevat en wat er zuivelvrij is. De meest ‘zondige’ opties worden aangegeven met een drietand symbooltje.

Veganistische opties

Het jammere is wel dat de veganistische opties niet heel duidelijk worden aangegeven. Er zijn wel veganistische recepten en sommige dingen zijn ook vrij makkelijk aan te passen zodat ze vegan zijn. De vegan opties zijn echter wel in de minderheid in dit boek. Het boek is ook niet niet compleet vegetarisch, er zijn een paar recepten in het hartige gedeelte die vlees bevatten, maar dat zijn er echt maar een paar. Het hartige gedeelte van het boek is kleiner dan het zoete gedeelte van het boek.

Brood, cake en koek

Het bevat wel verschillende soorten broodrecepten, waaronder een recept voor glutenvrij brood, speltbrood en desembrood en flatbread. Het zoete gedeelte van het boek is omvangrijk: taarten, cakes, koekjes, pudding, jam, ijs, popcorn, muesli, muffins, repen, energie balletjes. Bij alle recepten zitten goede foto’s waardoor je een goed beeld krijgt van het eindresultaat en waar het water je van in de mond loopt. In het boek zitten twee lees lintjes, wat ik heel handig vind, en er zit een goede index achter in het boek waardoor je alles snel kunt vinden. De symbooltjes bij recepten zelf laten snel zien voor wie het geschikt is en er staan bij veel recepten ook nog wat extra tips. Kortom een heel fijn boek, bij mij zit de eerste chocolade vlek er al op.
Leon, Zoete waren & Hartige zaken
Henry Dimbleby en Claire Ptak
van Dishoeck