Minder, minder, minder! (vlees)

chezboonJanuari is inmiddels aardig op weg en naarmate de tijd verstrijkt zie ik ook goede voornemens stranden. Zo zag ik niet al te lang geleden op mijn Facebook time line iemand die minder vlees wilde gaan eten, maar tot de conclusie was gekomen dat het onmogelijk was. Vleesvervangers waren vies, peulvruchten raar en groenten niet lekker. Nou is het natuurlijk makkelijk om in zo’n geval iemand keihard te veroordelen en weer verder te gaan maar ik geef graag tips. Vandaar dus deze blogpost. Mocht je trouwens van plan zijn vegetariërs te worden of veganist, dan mag je deze blogpost ook als “vega voor dummies blogpost” lezen.

Natuurlijk ben ik geen diëtist dus ik ga geen uitgebreide voedingsadviezen geven maar ik kan wel wat duwtjes in de goede richting geven, denk ik zo.

1. Het eten van vleesvervangers is niet verplicht. Je kunt ze dus laten liggen. Toch zou je er in de naam der wetenschap een paar kunnen uitproberen. Er komen steeds nieuwe opties bij. Hier volgt een lijst van vleesvervangers die ik de afgelopen 3 jaar heb uitgeprobeerd:Frys

 

2. Peulvruchten zijn niet zo raar als je denkt. Het is zelfs het jaar van de peulvrucht! Onthoud dat een favoriete snack van velen, falafel, uit tuinbonen of kikkererwten bestaat. Maak eens een bonenchili, maak eens een linzensoep, probeer verschillende dingen uit. boontjeGa op zoek naar kookboeken met goede recepten. Of informeer eens in je omgeving of mensen goede recepten kennen.

3. Als groenten altijd een bijrol hebben gespeeld kan het even wennen zijn om meer groente te eten. Er zijn wat items die het bereiden van groenten makkelijker kunnen maken, zoals een stoominzet voor de pan, een goede wok, een tang, een vijzel een dunschiller. Het kan zeer te moeite waard zijn hierin te investeren. Bekijk voor meer inspiratie deze blogpost waarin kok Deborah Madison advies geeft.

4. Experimenteer er flink op los. Ga langs de toko, ga naar de natuurwinkel, koop iets wat je niet kent en verdiep je erin. Eerder schreef ik deze blogpost over wat je zoal zou uit kunnen proberen. Natuurlijk hoort bij experimenteren dat je niet alles lekker vindt, maar dat is niet erg. Iedereen doet wel eens een miskoop of kookt iets wat bij nader inzien niet lekker is. Ik ook.

5. Zoek inspiratie in blogs, tijdschriften en kookboeken. Er zijn nog nooit zoveel kookboeken geweest, de voedselbloggers schieten als paddenstoelen uit de grond. Er zal vast iets voor je tussen zitten. Je kunt in ieder geval mijn blog blijven volgen, ik houd je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Wat ik ook een goede tip vind: Volg eens een kookcursus! Dat kan je precies het zetje en de nieuwe inspiratie geven die je nodig hebt.

Enkele boeken waar je als beginnende vegetariër, vleesverlater, vleesverminderaar of flexitariër wat aan hebt:

  • VB6 Vegan eten voor 6 uur, daarna is vlees wel “toegestaan” een idee van Mark Bittman
  • De Dikke Vegetariër, HET vegetarische basis kookboek. En een van mijn persoonlijke favorieten.
  • Een nieuwe kijk op eten Dit jaar komt Anna met een nieuw boek, goed nieuws want ik heb mij al aardig door dit boek heen gekookt en het is een fijn boek.
  • De Vegarevolutie Hoe leef je gezond? Dat is wat veel mensen die met vlees willen minderen zich zorgen over maken Lisa Steltenpool geeft in dit boek handig advies.

boeken05De kookboeken top 15 volgens lezers vind je hier, het grote Lauriekoek boekenoverzicht hier.

6. Vaak gestelde vragen. Vragen die mij als blogger vaak gesteld worden zijn:

  • Hoe eet ik minder zuivel? Ik heb twee blogspots geschreven over het vervangen van zuivel. Het grote plantaardige melkoverzicht en een zuivel vervangers overzicht.
  • Hoe vervang ik gelatine? Er zijn plantaardige bindmiddelen voor handen! Die heb ik op een rij gezet in deze blogpost.
  • Hoe vervang ik ei? Vind het antwoord in de ei vervangers blogpost.
  • Welk kookboek moet ik kopen? Je kunt mijn recensies lezen, alle vegetarische en veganistische kookboeken op een rij vind je in het Lauriekoek boekenoverzicht.
  • Wat eet jij zoal? Wat ik zoal kook deel 1 en deel 2
  • Is vis vegetarisch? Dat hangt af van je definitie van het woord vegetarisch volgens de van Dale is de definitie als volgt:
    ve·ge·ta·risch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
    1(als) van, voor vegetariërs
    2 zonder vlees: een vegetarische schotel
    Zelf vind ik de definitie van de Nederlandse Vegetariërsbond duidelijker:
    Vegetarische voeding is voeding waar niets in zit van het gedode dier. Dit betekent dat er geen vlees, vis, insecten of gevogelte in zit. Daarnaast zit er in echt vegetarisch eten ook geen slachtafval, zoals gelatine of niet-vegetarisch stremsel (in kaas) .”
    Voor mijzelf geldt de laatste definitie, vandaar dat je op deze website geen vis vindt en ook geen gelatine of iets anders van een gedood dier.
  • Wat is het verschil tussen vegetarisch en veganistisch? Een vegetariër eet geen vlees of producten van gedode dieren. Een veganist eet daarnaast ook geen zuivel, geen eieren, honing of andere dierlijke producten.

7. En dan volgt er nog wat handige informatie

Dit zijn enkel vegetarische blogs maar natuurlijk kun je bij site’s Jamie Oliver en Allerhande ook prima op vegetarische en zelfs veganistische recepten zoeken.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInShare on StumbleUponEmail this to someone
Posted by on 25 januari, 2016

LEAVE A COMMENT