Boekrecensie: Zaai, Oogst en Eet

IMG_5399[1] Als je een moestuin hebt ben je misschien al met de eerste voorbereidingen begonnen. Het wordt buiten weer warmer, de vogels zijn terug, je krijgt er spontaan zin in tuinieren van. Steeds meer mensen verlangen naar een moestuin, omdat ze willen ontdekken hoe het is om zelf groente en fruit te kweken. Ik zelf ben geen uitzondering. Toch kan het geen kwaad je alvast in te verdiepen in het onderwerp. Dat doe ik vandaag met het boek Zaai, Oogst en Eet.

De schrijfster van het boek, Jo Whittingham, studeerde tuinbouw en is naast schrijven een fruit- en groentekweker. Het boek is een soort agenda, van maand tot maand passeren alle stadia op het gebied van kweken, oogsten, bewaren en inmaken. Er is een eetkalender die laat zien welke fruit en groente je vers of uit de voorraad kast zou kunnen eten. Er wordt besproken wat je kunt planten of zaaien, wat je aan onderhoud moet doen en wanneer je wat het beste kunt oogsten.
IMG_5405[1]
Nu is er in januari misschien minder te doen dan in juli, maar het boek gaat hele jaar rond. Ook is er een uitgebreide inleiding die ingaat op hoe je een tuinplan maakt en hoe je de ruimte die je hebt optimaal kunt gebruiken. Onderwerpen als het kweken onder glas, ongedierte bestrijding, alles komt kort voorbij. Gelukkig is de auteur van mening dat chemische bestrijdingsmiddelen niet in een particuliere tuin thuis horen. Iets waar ik het van harte mee eens ben.

Het hele boek staat vol met foto’s, van tuinen, van verschillende rassen, gerechten en ook van de verschillende ziektes en plagen die je kunnen overkomen. Dat lijkt misschien onsmakelijk, plaatjes van allemaal vieze beestjes en schimmels, toch is het handig om te weten waar je mee te maken kunt krijgen en wat je er tegen kunt doen. Als het het herkent is het meestal makkelijker te behandelen, of misschien zelfs te voorkomen.
IMG_5401[1]
De foto’s maken ook dat je je misschien een betere voorstelling kunt maken van wat je met een tuin zou willen. Nu zijn de meeste tuinen nog een lege lap grond en dus kun je nog van alles veranderen. Misschien krijg je door de recepten in het boek wel het idee om zelf allerlei soorten jam te maken bijvoorbeeld, dan weet je dat je nu allerlei fruitstruiken moet planten om rond de herfst te kunnen oogsten.
IMG_5403[1]
Er staan inmaakrecepten in het boek, maar het doel van het boek is niet om je compleet zelfvoorzienend te laten leven. Toch kom je, als je dat zou willen met dit boek een heel eind, er staan chutneys in, relish, jam, pesto, inkuilen, fruit op sap inmaken, siroop, zelfs wijn maken komt aan bod. Ook is er advies bij het invriezen van groente en fruit. Zo kun je het beste maken van de oogst die je hebt.

Als je het begint met moestuinieren, of tuinieren in het algemeen is dit een heel tof boek. Je wordt stap voor stap door het hele proces geleid. En als je er een meer ervaren tuinier steek je er misschien ook wel wat van op, je weet maar nooit. Tuinieren is echt zo’n tak van sport waarin je nooit uitgeleerd raakt.
IMG_5400[1]
Zaai, Oogst en Eet
Jo Whittingham